Cinema
Cultura Cinema 19/05/2023

La primera gran ficció sobre el nazisme com a banalitat del mal s'estrena a Canes

La pel·lícula 'The zone of interest', de Jonathan Glazer, tota una candidata a guanyar la Palma d'Or

2 min
L'actriu Sandra Hüller i el director Jonathan Glzer, a l'estrena de la pel·lícula 'The zone of interest' al Festival de Canes

Canes (França)La secció oficial ha acollit la primera pel·lícula amb aroma de Palma d'Or. Deu anys després de la fascinant Under the skin (2013), el britànic Jonathan Glazer torna per oferir-nos amb The zone of interest el primer gran film de ficció que s'apropa a l'Holocaust des del paradigma de la banalitat del mal. El cineasta s'inspira de lluny en la novel·la homònima de Martin Amis per resseguir la rutina idíl·lica de la família de Rudolf Höss, el comandant d'Auschwitz, que s'ha construït el seu paradís particular al costat del camp de concentració. L'horror en el lager queda fora de camp, però es fa present sobretot a través del so, com una d'aquelles remors de fons a les quals t'acabes acostumant. Glazer mostra el funcionament a la casa dels Höss des d'una rigorosa anàlisi de l'espai escènic, contemplat amb la mateixa fredor i perspectiva panòptica amb què els protagonistes analitzen els dissenys d'un nou model de crematori.

Lluny de les dramatitzacions habituals sobre el tema, The zone of interest flirteja amb l'experimentació com ja feia Under the skin, per mostrar la vida edènica dels Höss com l'altra cara de la moneda de l'horror. A més de la potentíssima fotografia del polonès Łukasz Żal, que emula l'Agfa Color del cinema alemany de l'època, Glazer torna a confiar en la compositora Mica Levi, responsable d'una impactant banda sonora que trasbalsa des de l'inici, quan ressona durant cinc minuts sobre la pantalla encara en negre.

Una imatge de la pel·lícula 'The zone of interest', de Jonathan Glazer.

Sean Penn i l'ambulància

També a concurs, Sean Penn encarna un veterà treballador d'ambulància que fa equip amb el principiant de torn, a qui dona vida Tye Sheridan, a Black flies, una buddy movie del cineasta francès Jean-Stéphane Sauvaire en què aquests dos col·legues sanitaris se submergeixen en la nit de Nova York per intentar salvar la vida a sobrevivents de tiroteigs, drogoaddictes amb sobredosi i persones sense llar. En la primera part, Sauvaire fa palesa la seva formació documental i inscriu el frenètic i estressant procés d'aprenentatge del jove protagonista en una panoràmica dels racons menys coneguts de la realitat sociocultural novaiorquesa. En la segona part, Nova York es plasma com un infern que arrossega aquests àngels salvadors cap a l'abisme més fosc. Black flies s'endinsa així en l'imaginari del Paul Schrader guionista de Taxi driver i Bringing out the dead, de Martin Scorsese, sense assolir-ne la mateixa complexitat moral.

stats