Cinema
Cultura 03/03/2022

'Hive (Colmena)': dones en guerra

Una mare de família amb un marit desaparegut a la Guerra de Kosovo posa en marxa amb altres vídues un negoci de conserves casolanes

1 min
Yllka Gashi a 'Hive (Colmena)'

'Hive (Colmena)'

(3,5 estrelles)

Direcció i guió: Blerta Basholli. 84 minuts. Kosovo, Suïssa, Albània i Macedònia. (2021). Amb Yllka Gashi, Cun Lajci i Aurita Agushi. Estrena als cinemes

Les imatges documentals que mostren, als crèdits finals, l'autèntica Fahrije Hoti, protagonista del film, no deixen cap dubte: Hive (Colmena), primer llargmetratge de la cineasta kosovar (encara que formada als Estats Units) Blerta Basholli, està basat en una història real. És aquest compromís amb la realitat el que sembla guiar la directora, que narra la història de la Fahrije –una mare de família amb un marit desaparegut a la Guerra de Kosovo que s'enfronta a la mentalitat tancada del seu entorn i posa en marxa, amb altres vídues, un reeixit negoci de conserves casolanes– seguint les estratègies habituals del naturalisme cinematogràfic: localitzacions reals, actors desconeguts, absència de música extradiegètica, fotografia realista i una càmera que emula les tàctiques observacionals de certs documentals.

Tràiler de 'Hive (Colmena)'

És frustrant, per tant, percebre de forma tan evident la rigidesa de la construcció narrativa del film, que segueix una clàssica estructura causa-efecte que avança implacablement, asfixiant la possibilitat que es reveli, encara que sigui un instant, un moment inesperat de veritat. Hive és, tanmateix, un film notable amb un tema de fons que ressona tràgicament en l'actualitat. L'escena inicial, un pla seqüència esgarrifós en què la Fahrije (una electritzant Yllka Gashi) va obrint una per una les bosses que contenen les restes d'una fossa comuna esperant trobar el seu marit, ens serveix per recordar que, com afirmava un cèlebre escriptor francès, la guerra no és res més que un assassinat en massa.

stats