Cinema

'Malmkrog': oda majestuosa i sinistra a la trencadissa del somni europeu

El romanès Cristi Puiu condemna la miopia de les elits europees en aquesta adaptació del filòsof rus Vladímir Soloviov

Fotograma de 'Malmkrog'
29/09/2021
2 min

'Malmkrog'

(5 estrelles)

Direcció i guió: Cristi Puiu. 201 minuts. Romania, Sèrbia, Suècia, Suïssa, Bòsnia i Hercegovina, Macedònia (2020). Amb Agathe Bosch, Ugo Broussot i Frédéric Schulz-Richard. Estrena als cinemes

Malmkrog, la nova pel·lícula del romanès Cristi Puiu, pot veure’s com la lluent relíquia, o potser el memento mori, d’un cinema que, no fa tants anys, marcava la pauta en el panorama d’autor europeu: un cinema assentat sobre un rigor formal extrem i convençut de la força reveladora de la paraula. Així, evocant el record del portuguès Manoel de Oliveira o el francès Eric Rohmer, Puiu (autor de les magistrals La mort del senyor Lazarescu i Sieranevada) planteja una majestuosa adaptació d’Els tres diàlegs i el relat de l’Anticrist de Vladímir Soloviov. Una aproximació al text del filòsof rus en què l’estudi del bel·licisme, el progrés, la mort o la moral donen peu a un elegant joc de posada en escena. En les imatges de Malmkrog, cada petit gest, cada variació lumínica o cada canvi d’entonació val el seu pes en or.

Tràiler de 'Malmkrog'

Som a finals del segle XIX, en una mansió situada a Transsilvània, on un poderós terratinent convida a passar les festes de Cap d'Any a un polític francès, un general rus i una comtessa. En els animats dinars i sobretaules, els comensals perfilen l’horitzó utòpic d’una Europa il·lustrada i humanista. Tanmateix, més interessat per la dimensió sinistrament profètica del text de Soloviov, Puiu acaba condemnant la miopia d’una elit incapaç de veure més enllà dels seus nassos, inconscient de les desigualtats, la indignació i la violència que s’amaguen darrere els discursos oficials. Europa, avui.

stats