Música
Cultura Música 31/01/2023

Les grans heroïnes del cinema es fan simfòniques

L’Orquestra Simfònica del Vallès estrena un concert amb música de films protagonitzats per dones

3 min
Uma Thurman a la pel·lícula 'Kill Bill', de Quentin Tarantino.

BarcelonaThelma i Louise, la suboficiala Ellen Riple d'Alien, l'Scarlett O'Hara d'Allò que el vent s'endugué i la Holly Golightly d'Esmorzar amb diamants són alguns dels grans personatges femenins de la història del cinema. Ara també protagonitzen un nou espectacle simfònic de l'Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), Grans heroïnes del cinema, que s'estrena aquest divendres 3 de febrer a la Factoria Cultural de Terrassa (20 h) i que es farà dissabte 4 al Palau de la Música (18.30 h) i diumenge 5 al Teatre Auditori de Sant Cugat del Vallès (19 h).

"Volíem canviar el focus després de quatre programes amb bandes sonores de pel·lícules en què els homes eren els protagonistes, i ara ens centrem en pel·lícules protagonitzades per dones amb música fantàstica com Memòries d'Àfrica, del compositor John Barry", explica Jordi Cos, president de l'OSV i responsable del guió del concert. Com en altres projectes de la Simfònica del Vallès, les bandes sonores són el material amb què s'aixeca un espectacle en què també participa l'actriu de teatre, televisió i doblatge Mercè Montalà.

L'OSV, dirigida per Virginia Martínez, titular de l'Orquestra Simfònica de la Regió de Múrcia, interpreta fragments musicals de catorze pel·lícules, i Montalà exerceix el paper de narradora, dient frases dels mateixos films. No és una tasca nova per a l'actriu, que ja havia col·laborat amb l'OSV (juntament amb l’actor de doblatge Salvador Vidal) en el concert John Williams i els immortals del cinema l’any 2016. El que no hi haurà seran projeccions dels films. "Hi passarem fotogrames, però no hi haurà imatges en moviment, perquè distreuen el públic", diu Cos, per a qui Grans heroïnes del cinema és "veure la pel·lícula sense veure-la". "Volem ressaltar els invisibles del cinema, la música i els actors de doblatge, perquè si ens hem enamorat de moltes pel·lícules és gràcies als dobladors. Volem reivindicar aquest paper de la música i dels actors de doblatge", insisteix el director de l'OSV. Mercè Montalà hi afegeix un altre element: "Encara necessitem reivindicar el lloc que ocupem com a dones".

Pel que fa al programa, hi ha "bandes sonores conegudes i de qualitat", i de naturalesa simfònica, tot i que en algun cas amb arranjaments singulars, com la guitarra elèctrica de Thelma i Louise. "L'OSV és una orquestra molt flexible", diu Martínez. La tria definitiva inclou fragments de bandes sonores de diferents compositors, alguns dels quals premiats amb l'Oscar, com John Williams, Henry Mancini, Max Steiner, Jerry Goldsmith, John Barry i Hans Zimmer. En la selecció, però, no hi ha cap compositora. "Vam intentar incloure una peça d'Emma (1996), de la compositora Rachel Portman, la primera dona que va guanyar l'Oscar a la millor música, però no ens van donar els drets per tocar-la a Europa", explica Cos.

Programa del concert 'Grans heroïnes del cinema'

  • Les bruixes d’Eastwick. Dansa del diable, de John Williams
  • Memòries d’Àfrica. Tema principal, de John Barry
  • Amélie. Comptine d’un autre été, le valse d’Amélie, de Yann Tiersen
  • Esmorzar amb diamants. Moon river, de Henry Mancini
  • Allò que el vent s’endugué. Tema de Tara, de Max Steiner
  • Kill Bill. The lonely shepherd, de James Last
  • Star Wars. El despertar de la força: Suite, de John Williams
  • Terminator. Tema principal, de Brad Fiedel
  • Alien. Títols de crèdit, de Jerry Goldsmith
  • Thelma i Louise. Thunderbird, de Hans Zimmer
  • Mary Poppins. Suite, de Richard Sherman, Robert Sherman i Irwin Kostal
  • ¿De qué se ríen las mujeres? Suite, de Joan Vives
  • La Pantera Rosa. Tema principal, de Henry Mancini
  • Cabaret. Suite, John Kander
stats