Patrimoni

La teoria del perit de Sixena que volia reclamar una pintura del Prado fa aigües

Marisancho Menjón i Alberto Velasco asseguren que 'La Nativitat' era fora del monestir abans que el declaressin monument nacional

'La Nativitat' del retaule major del monestir de Sixena
06/08/2025
3 min

BarcelonaUn dels retrets que es fan a l'Aragó en relació amb el cas Sixena és que només reclama les obres d'art dels museus catalans. Ara, el govern de l'Aragó ha assegurat que vol reclamar la pintura del retaule major del monestir dedicada a La Nativitat del Museu del Prado. La vicepresidenta d'Aragó, Mar Vaquero, ha avançat aquest dimecres que el govern de Jorge Azcón reclamarà la pintura, si es confirma que va sortir il·legalment del cenobi després de 1936. Així ho apunta l'investigador i perit de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena Juan José Nieto després de revisar la documentació aportada pel MNAC, que inclou unes fotografies que mostrarien la presència de la taula a la sala capitular del monestir i que daten de l'inici de la Guerra Civil.

El monestir va ser declarat monument nacional l'any 1923, i les obres d'art que hi havia en aquell moment en formen part inalienable; per tant, no es podien vendre. Vaquero ha subratllat que, si es confirma la il·legalitat de la venda, reclamaran La Nativitat, tal com han fet amb els béns del Museu de Lleida i el MNAC: "Procediríem de la mateixa manera, reclamant". A més del Museu del Prado, hi ha parts del retaule major del monestir de Sixena en altres museus d'arreu del món, entre els quals el Museu d'Osca, el de Saragossa, el de la Santa Creu de Toledo i el Meadows de Dallas.

Després de conèixer la notícia, fonts del Museu del Prado expliquen que s'esperen a conèixer els detalls de l'informe oficial sobre La Nativitat per valorar la situació. "L'obra es va comprar de bona fe; si ara es demostra que la història no va ser com crèiem, es procedirà en conseqüència", ha explicat aquest dimecres el director de Comunicació del museu, Carlos Chaguaceda, que subratlla que ha conegut l'existència de l'informe per la premsa, que no té la "documentació oficial per valorar la situació" i que prioritza "la transparència i la legalitat".

Segons el relat del Museu del Prado, la taula hauria estat venuda legalment per les monges l'any 1923, abans que el monestir fos declarat monument nacional. Després d'un llarg periple, la pintura va sortir a subhasta l'any 2003 a Madrid i el ministeri de Cultura la va comprar per al museu madrileny. "El Prado creu que les obres han d'estar en mans dels seus legítims propietaris", assegura Chaguaceda, i apunta que "si algú té cura i un respecte acreditat per les obres espoliades és aquest museu", que ja ha retornat obres espoliades o perdudes després de la Guerra Civil als seus legítims propietaris.

Els historiadors Marisancho Menjón i Alberto Velasco desmenteixen Juan José Nieto

Després de conèixer-se la investigació, una altra historiadora, l'exdirectora general de Patrimoni del govern aragonès Marisancho Menjón, ha assegurat a X que Nieto "hauria de ser més seriós" amb la informació que fa arribar a la premsa perquè "la taula no podia ser a la sala capitular de Sixena el 36" perquè aleshores "s'hauria cremat". "Està confonent les dates de les fotos", afirma Menjón. Davant d'aquestes informacions, fonts de l'executiu aragonès han expressat la seva cautela pel que fa a la reclamació de la pintura.

Segons les dades amb què treballa Menjón, La Nativitat hauria sortit del monestir abans del 1923, quan va ser declarat monument nacional, tal com figura al llibre Les pintures del retaule major de Sixena. Un projecte del Renaixement per a un monestir femení, editat pel govern d'Aragó. Aquesta publicació indica "expressament" que la taula es pot identificar en una reproducció de la sala capitular del monestir publicada en un article del 1919 i que "poc" temps després ja era al mercat d'art internacional.

El també historiador i exconservador del Museu de Lleida Alberto Velasco s'ha manifestat en la mateixa línia: en un fil publicat també a X aporta documents que fan constar que el 1926 l'obra apareix en una casa de subhastes de Londres. Concretament, un exemplar de la revista Arte Español, que va publicar aquell mateix any un article sobre Quadres espanyols en el mercat internacional que inclou fotografies de la taula i detalla que l'obra estava en venda a Londres a la Galeria d'A. L. Nicholson.

stats