Cinema
Cultura 13/02/2022

'El buen patrón' mana als Goya 2022

La pel·lícula de Fernando León de Aranoa guanya sis premis del cinema espanyol

5 min
Fernando León de Aranoa, amb el Goya a la millor direcció per 'El buen patrón'

BarcelonaLes nominacions als premis Goya havien deixat una fotografia del cinema espanyol amb dues pel·lícules ocupant el primer pla. La resta, inclosa Madres paralelas, miraven de treure el cap entre les 20 nominacions d'El buen patrón i les 14 de Maixabel, i fora de camp hi havia títols molt interessants menystinguts pels membres de l'Acadèmia del Cine Espanyol. Però després de la gala de la 36a edició dels Goya, celebrada aquest dissabte al Palau de les Arts de València, el retrat ha sortit més variat, sense cap domini aclaparador. El premi gros a la millor pel·lícula se l'ha endut El buen patrón, que al final ha sumat sis premis, inclòs el de millor direcció per a Fernando León de Aranoa. Las leyes de la frontera, adaptació de la novel·la de Javier Cercas , ha guanyat cinc Goya, i Maixabel i Mediterráneo, tres cadascuna. Sense premi ha quedat Madres paralelas de Pedro Almodóvar , que tenia vuit nominacions.

Un dels triomfadors de la nit ha sigut el cinema català, present en bona part dels guardons, començant per la mateixa El buen patrón, que compta amb producció catalana, i també amb noms propis representants d'altres pel·lícules com ara l'actriu Nora Navas, la directora Clara Roquet, el director artístic Balter Gallart, la dissenyadora de vestuari Vinyet Escobar, els tècnics en efectes especials Pau Costa i Laura Pedro i l'equip de so format per Daniel Fontrodona, Oriol Tarragó, Marc Bech i Marc Orts.

En les categories d'interpretació: Goya a la millor actriu per a Blanca Portillo (Maixabel) i a millor actor per a Javier Bardem (El buen patrón); a millor actriu de repartiment per a Nora Navas (Libertad) i a millor actor de repartiment per a Urko Olazabal (Maixabel); a actriu revelació per a María Cerezuela (Maixabel) i a actor revelació per a Chechu Salgado (Las leyes de la frontera). És a dir, un reconeixement especial (tres de sis) a les interpretacions de Maixabel, la pel·lícula d'Icíar Bollaín amb guió d'Isa Campo .

La gala, de més de tres hores de durada, ha sigut sense presentadors, amb poc brio i encara amb menys marge per a un humor amb cara i ulls, que ja és una pena atès que la cerimònia servia com a cloenda de l'any dedicat a commemorar el centenari de Luis G. Berlanga. Sí que hi ha hagut marge per allargar els discursos d'agraïment, potser perquè en aquests temps encara pandèmics el sector cinematogràfic ha preferit ser autoindulgent en comptes de renyar els premiats xerraires.

Entre els agraïments han dominat els bons sentiments, com és habitual, així com la narració dels esforços que han calgut per arribar fins a tenir el cap de Goya a les mans. Zeltia Montes, premi a la millor música original per El buen patrón, s'ha emocionat recordant el suport que ha rebut de la mare i ha demanat als productors que paguin millor als músics. Clara Roquet , millor directora novella per Libertad, també ha recordat precarietats diverses i ha desitjat que en el futur puguin fer cinema els que no poden gaudir de privilegis com ella mateixa. Els premis a Mediterráneo han anat acompanyats de l'anhel perquè "la Mediterrània deixi de ser una fossa comuna", tal com ha dit la cantant María José Llergo , que ha dedicat el Goya a la millor cançó "a Oscar Camps, el fundador i president d’Open Arms". El parlament de la nit, però, l'ha fet la cineasta afganesa Sahraa Karimi, que abans de donar pas al premi a la millor direcció ha demanat que no es reconegui el règim dels talibans.

Entre els gestos de la nit, la mà de Pedro Almodóvar demanant d'estranquis al públic que s'aixequés per aplaudir l'actriu australiana Cate Blanchett , que ha rebut el Goya Internacional de la mà del mateix Almodóvar, amb qui rodarà aviat, i Penélope Cruz. Amb la lliçó apresa, dues hores més tard el públic s'ha posat dret per ovacionar José Sacristán, reconegut amb el Goya d'Honor.

Pel que fa a la representació institucional, entre les autoritats hi havia el president valencià, Ximo Puig; el president del govern espanyol, Pedro Sánchez; la vicepresidenta i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, i el ministre de Cultura i Esports, Miquel Iceta. Sánchez, a la catifa vermella , ha reconegut que de les cinc nominades a millor pel·lícula només havia vist Mediterráneo i, "per descomptat", Maixabel.

El retorn de Joaquín Sabina

La part musical de la gala ha sigut irregular. Ha començat amb una desconcertant versió de Libre, de Nino Bravo, a càrrec de Jedet, Cristina Castaño i Bebe. Millor, molt millor, ha estat la maresmenca Rita Payés cantant Te venero amb C. Tangana (que s’ha reservat tot just un breu rapejat) i comunicant la profunditat del bolero amb poder orquestral. Els Goya 2022 també han servit perquè Joaquín Sabina tornés a un escenari dos anys després de caure en un concert a Madrid. A València, Sabina ha cantat la crepuscular Tan joven y tan viejo acompanyat de Leiva, i ha rematat la cançó dient "Visca el cinema espanyol", que d'això van els Goya, de celebrar una festa de consum intern.

El moment més emotiu, l’in memoriam per recordar els professionals morts en l’últim any, ha tingut com a banda sonora la cançó basada en el poema Negra sombra de Rosalía de Castro que Luz Casal ha interpretat en gallec amb la solemnitat que requeria l'ocasió. A més del gallec, en la gala s'ha parlat prou català, sobretot en la part final del discurs de Jaume Roures, productor d'El buen patrón ("m'agafo el 25% en català", va dir, referint-se a la sentència sobre el castellà a l'escola catalana), i també en intervencions com la de l'actor valencià Willy Montesinos, entre d'altres.

La llista amb tots els premiats als Goya 2022

Millor pel·lícula

El buen patrón, de Fernando León de Aranoa

Millor direcció

Fernando León de Aranoa per El buen patrón

Millor direcció novella

Clara Roquet per Libertad

Millor actriu protagonista

Blanca Portillo per Maixabel

Millor actor protagonista

Javier Bardem per El buen patrón

Millor actriu de repartiment

Nora Navas per Libertad

Millor actor de repartiment

Urko Olazabal per Maixabel

Millor actriu revelació

María Cerezuela per Maixabel

Millor actor revelació

Chechu Salgado per Las leyes de la frontera

Millor guió original

Fernando León de Aranoa per El buen patrón

Millor guió adaptat

Daniel Monzón i Jorge Guerricaechevarría per Las leyes de la frontera

Millor pel·lícula d’animació

Valentina, de Chelo Loureiro

Millor pel·lícula documental

Quién lo impide, de Jonás Trueba

Millor pel·lícula iberoamericana

La cordillera de los sueños, de Patricio Guzmán (Xile)

Millor pel·lícula europea

Otra ronda, de Thomas Vinterberg (Dinamarca)

Millor música original

Zeltia Montes, per El buen patrón

Millor cançó original

Te espera el mar, de María José Llergo, per a Mediterráneo

Millor curt de ficció

Tótem Loba, de Verónica Echegui

Millor curt documental

Mama, de Pablo de la Chica

Millor curt d’animació

The Monkey, de Lorenzo Degl'Innocenti i Xosé Zapata

Millor direcció de fotografia

Kiko de la Rica per Mediterráneo

Millor so

Daniel Fontrodona, Oriol Tarragó, Marc Bech i Marc Orts per Tres

Millor muntatge

Vanessa Marimbert per El buen patrón

Millors efectes especials

Pau Costa i Laura Pedro per Way down

Millor direcció artística

Balter Gallart per Las leyes de la frontera

Millor disseny de vestuari

Vinyet Escobar per Las leyes de la frontera

Millor maquillatge i perruqueria

Sarai Rodríguez, Benjamín Pérez, Nacho Díaz per Las leyes de la frontera

Millor direcció de producció

Albert Espel i Kostas Sfakianakis per Mediterráneo

Goya Internacional

Cate Blanchett

Goya d’Honor

José Sacristán

stats