Arts escèniques

Un Nadal amb l’anarquia, el feminisme i la mort als escenaris

La cartellera s'omple de propostes amb Blanca Portillo, Carla Rovira, Pere Arquillué i Pepa Plana

'Veus que no veus' es representa a La Seca Espai Brossa / AURELI SENDRA / LA SECA

Famílies retratades a través dels seus dinars de Nadal, dones que lluiten per la seva llibertat, la mort vista des de diversos prismes i antiherois al segle XXI. La cartellera teatral desplega el seu ventall de propostes per atraure el públic a les platees durant les festes de Nadal. Blanca Portillo, Carla Rovira, Pere Arquillué i Pepa Plana són alguns dels artistes que passaran l’hivern a les sales barcelonines amb propostes clàssiques, contemporànies, de circ i musicals.

Clàssics

El feminisme treu el cap en diversos espectacles de la cartellera nadalenca. Al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Carme Portaceli dirigeix Mrs. Dalloway, una de les obres puntals de Virginia Woolf sobre una dona amb una gran llibertat interior que encarna Blanca Portillo. L’espectacle, estrenat al Teatro Español de Madrid, és un crit a combatre les pressions socials i a estimar la vida.

El duet format per Pol López i Nao Albet seguirà recollint els fruits de l’exitós Esperant Godot, que serà fins al 4 de gener a la Beckett i té totes les entrades exhaurides. La sala dedica un cicle especial a l’autor que li dona nom amb aquesta i altres propostes, com Beckett’s ladies, amb Míriam Iscla, Sílvia Bel i Rosa Renom al capdavant. Qui busqui una comèdia amb aires clàssics haurà d’anar fins al Teatre Akadèmia, on Els Pirates versionen El burgès gentilhome de Molière. La nova obra, titulada La mascarada, parla de les aparences amb picades d’ullet contemporànies i es pot veure fins al 12 de gener.

Contemporanis

La mort omple aquest any bona part de les sales de teatre. Una d’aquestes obres és Posaré el meu cor en una safata, un espectacle de Carla Rovira que parla de la mort com una experiència col·lectiva, de com es gestionen els últims moments d’algú i del negoci de les funeràries. El muntatge es pot veure al Lliure de Montjuïc, on també fa temporada La Ruta 40 amb Reiseführer. Escrita i dirigida per Ferran Dordal, l’obra dissecciona el turisme al segle XXI amb una mirada irònica.

El Tantarantana reflexiona sobre la funció de l’art amb Mordisquito, una proposta de Teatre de Part sobre tres dones que formen un grup de tango clàssic. El Nadal farà arrels a la Sala Flyhard, on Eu Manzanares relata la història d’una família de classe obrera amb Lo nuestro. A més, la Sala Atrium ha prorrogat fins al 29 de desembre el monòleg Ramon, en què Francesc Ferrer interpreta un noi en crisi a la quarantena.

Musicals

22 anys després de l’última producció vista a Barcelona, West Side Story torna amb una producció monumental i 15 músics a l’escenari. El muntatge, que ve de Madrid i està protagonitzat per Javier Ariano i Talía del Val, s’estarà al Teatre Tívoli des del 20 de desembre fins al 16 de febrer. El Coliseum, la sala germana del Tívoli, també serà territori de musicals: fins al 19 de gener s’hi pot veure La tienda de los horrores, una comèdia terrorífica amb Manu Guix, les Sey Sisters, Marc Pociello i José Corbacho.

Aprofitant les festes, alguns teatres recuperaran èxits de la temporada passada. Al Poliorama ha tornat Maremar, la història de Pèricles amb música i cançons de Lluís Llach, mentre que a la Sala Barts es representarà fins al 12 de gener El petit príncep, que després de sis temporades s’ha convertit en un clàssic de la cartellera nadalenca.

Circ

Una família encallada en un dinar de Nadal, dues pallasses feministes i Otel·lo convertit en clown. Les propostes de circ d’aquestes festes estiren els límits de la disciplina per sorprendre i sacsejar el públic. Marcel Vidal i Marine Fourteau estrenaran el 21 de desembre a l’Ateneu Popular 9 Barris Sopa i el que el vent no s’endugué, la història d’una família vista a partir dels dinars de Nadal. El muntatge de l’any passat, Nu, serà del 27 al 30 de desembre al Mercat de les Flors.

A l’Escenari Joan Brossa, Pepa Plana i Noël Olivé reinterpreten els números clàssics de pallassos des d’un punt de vista femení amb Veus que no veus, mentre que al Maldà Alba Sarraute versiona Otel·lo de Shakespeare a través del clown i el circ amb Desvariacions d'Otel·lo. A La Gleva muntaran Konxerto, un espectacle on els instruments es transformen. Per als fans del circ més tradicional, el Circ Històric Raluy fa un homenatge al seu cofundador, Carlos Raluy, amb Un viatge en el temps. I qui encara no hagi vist Messi 10, del Cirque du Soleil, té temps fins al 4 de gener.

Retorns

L’aturada nadalenca és un bon moment per repescar aquells espectacles que van triomfar fa uns mesos i que ara reapareixen als teatres. Entre els retorns d’aquest any hi ha Jerusalem, la història d’un antiheroi anàrquic que viu en un suburbi de la Gran Bretanya i que interpreta Pere Arquillué. El muntatge de l’anglès Jez Butterworth, que va obrir la part teatral del Festival Grec passat, serà al Romea fins al 6 de gener.

La comèdia Escape Room, estrenada just fa un any, posarà contra les cordes dues parelles d’amics una vegada més a l’escenari del Teatre Goya. També en clau d’humor, el Borràs té en cartell fins al 2 de febrer Pel davant i pel darrere. Aquest vodevil esbojarrat amb Lloll Bertran i Lluís Villanueva al repartiment s’ha representat a Barcelona des del 1985 i va arribar al novembre a les 1.500 funcions. Per als amants de la màgia que encara no hagin descobert el Mago Pop, al Teatre Victòria s’hi ha instal·lat des del setembre Nada es imposible, l’espectacle estrella d’Antonio Díaz.