Crítica de teatre

Paraules, paraules, paraules (i només paraules) al Grec

Cap de setmana de Festival Grec amb dues companyies de teatre no convencional, dues propostes de petit format basades en la paraula

'Història de l'amor' dels Señor Serrano.
20/07/2025
2 min
  • Creació i direcció: Andreu Martínez Costa, Magda Puig Torres
  • Interpretació: Andreu Martínez Costa, Magda Puig Torres i Víctor Peralta Carriquí
  • CCCB
  • Direcció i dramatúrgia: Àlex Serrano i Pau Palacios
  • Performer: Anna Pérez Moya
  • Teatre Lliure de Gràcia

Dos espectacles de formats gens convencionals construïts sobre les paraules. El sorprenent Manual per a éssers vius de la companyia emergent La Mula, que va arrasar amb el primer espectacle (Thauma) i la Història de l'amor dels veterans Agrupación Señor Serrano, que lluny de seguir per camins fressats busquen noves narratives amb una creació de títol ambiciós i resultats menys sorprenents.

Després del magnífic Thauma (2024), Andreu Martínez Costa i Magda Puig Torres s’empesquen una proposta lúdica i participativa jugant amb un seguit de missatges escrits de paraules i frases. En un gran teatrí, a la manera d’un castellet, les paraules es manifesten jugant entre elles i donant indicacions al públic, que fins i tot acabarà cantant. Magnífic joc visual de telons i formes geomètriques sobre una poderosa banda sonora (Erol Ileri Llordella) que conclou (massa aviat; caldria anar molt més enllà del format) despullant l’enginy perquè els espectadors el descobreixin. Ben segur que La Mula té camp per trotar amb aquest Manual per a éssers vius.

Es pot escriure una història de l'amor? Imagino que amb temps i un munt de folis, ben segur que algun lletraferit podria intentar-ho, i fins i tot assolir-ho. De tota manera, i malgrat el títol, el Señor Serrano no pretén fer una història sinó una breu, brevíssima, aproximació a moments històrics que donen peu a l'amor. Quatre postals que evoquen amb moltes paraules i algunes fotografies les relacions més o menys amoroses, des dels cavernícoles fins a la Barcelona actual. Quatre històries sense massa interès –a les que salven els apunts humorístics, perquè les coses no són mai com semblen– i que s’insereixen en un relat força més ambiciós, més interessant i superbament interpretat per Anna Pérez Moya que arrenca amb un llarg primer pla en directe d’un rostre que sospira, somriu, gaudeix, trontolla i plora. Aquest relat és un viatge poètic amb pentinades surrealistes per espais dinàmics a la recerca de l’amor que es clou amb la impressionant presència d’una mena de tòtem daurat. Una bella imatge en una proposta amb elements fútils, com els petons de cinema, i en general poc relligada i reeixida.

stats