Economia 17/11/2016

Airbnb es transforma en una 'macroagència' de viatges

L’empresa obligarà els anunciants d’allotjaments a dir si són particulars o professionals i amplia el negoci a la venda d'experiències, serveis i, fins i tot, vols

Júlia Manresa
4 min
Bryan Chesky, un dels fundadors d'Airbnb en la demostració del funcionalment de la nova plataforma

ENVIADA ESPECIAL A LOS ÁNGELESA Airbnb se li ha fet petit el negoci dels allotjaments turístics. La plataforma nord-americana d’economia col·laborativa no en té prou amb ser el un dels grans maldecaps de les cadenes hoteleres, sinó que ara vol menjar-se totes les porcions del pastís del negoci dels viatges. Amb aquest objectiu ha anunciat una transformació integral de la seva plataforma, que a partir d’aquest dijous mateix també permetrà adquirir visites i activitats guiades en forma d’experiències que oferiran ciutadans autòctons, a més d’una guia de viatges mundial elaborada de manera col·laborativa i interactiva. Així ho ha anunciat l'empresa en el seu congrés anual, que aquest cop ha organitzat a Los Angeles (Estats Units) i al qual ha estat convidat l'ARA.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta evolució del negoci arriba vuit anys després del naixement de la companyia, un lapse temporal breu però suficient perquè s’hagi convertit en una de les empreses tecnològiques més valuoses del món i en una de les grans preocupacions d’administracions públiques de tot tipus, tant ajuntaments com governs nacionals. Fins ara, l’activitat d’Airbnb consistia fer de plataforma de contacte entre particulars o professionals que posen en lloguer una habitació o apartament per a turistes, sense cap més intermediari que la mateixa plataforma. Però, segons els mateixos càlculs de la companyia, l'allotjament és només una quarta part de la despesa de viatges en el turisme urbà i Airbnb també vol competir per quedar-se amb les altres tres quartes parts, les compres, el transport, el menjar, etc i per això fa aquest salt estratègic, el canvi més important que haurà patit fins ara la companyia. Així doncs, "Airbnb és una plataforma de viatges i això només és el principi" ha explicat Bryan Chesky que ha avançat que més endavant també es llançaran a comercialitzar vols i serveis.

Distingirà entre professionals i particulars

Però no només es tracta d’una evolució del negoci en l’escala del sector turístic internacional. Amb la seva activitat 'tradicional' Airbnb ha anat topant amb obstacles, molts dels quals encara els ha de superar. No cal anar més lluny que a la capital de Catalunya, una de les ciutats més importants per a aquesta empresa en nombre d’usuaris però també una de les més conflictives. Un dels majors problemes associats a la seva activitat és l’alberg a la mateixa plataforma d’anuncis de professionals i d’anuncis de particulars que a la pràctica acaben actuant com a professionals, però sense complir amb la legalitat (en el cas de Barcelona, sense comptar amb llicència). Aquest procés s'inclourà en un sistema de registre que exigirà escanejar el document oficial d'identitat.

En aquest sentit, Airbnb també reformarà per complet la seva manera d’oferir aquests anuncis i a partir d’ara els reorganitzarà de manera que els mateixos anunciants hagin de classificar molt més detalladament quina és la seva oferta. És a dir que l’anunci haurà de dir si aquella és la seva primera llar, si és un apartament turístic, si són particulars o professionals, si tenen o no llicència, etc. Segons els fundadors, aquesta és una manera de ser més transparents i oferir una classificació concreta. Això, però, no vol dir que Airbnb elabori a partir d’ara una llista amb tots aquells anunciants il·legals, sinó que les autoritats ho tindran més fàcil per mirar de detectar-ho a partir de la informació pública de la plataforma.

L'auge de l'activitat d'Airbnb és criticat per desplaçar oferta del lloguer ordinari al vacacional i provocar una consegüent apujada de preus. La plataforma, però, sempre ha negat aquest efecte i s'ha mostrat col·laboradora amb l'administració en aspectes com recollir la taxa turística dels seus usuaris. Com va avançar l'ARA, el govern català vol convertir la multinacional en responsable solidària i fer-li pagar aquest impost si els seus usuaris no ho fan.

Un repte per a tot el sector turístic

Així doncs, el model col·laboratiu que ha vist en Airbnb un dels seus màxims exponents, s’extendrà a partir d’ara a la figura dels ‘guies turístics particulars’, un canvi on hi té molt a veure la 'start-up' catalana Trip4Real, que l’unicorn californià va comprar aquest any i que ja ofereix aquest servei. Així doncs, tal com han explicat els seus fundadors a la convenció internacional de Los Ángeles, des d’ara la seva pàgina web no només oferirà anuncis d’apartaments sinó que també inclourà anuncis d’activitats o experiències que amfitrions locals ofereixen als turistes que visitin la seva ciutat, integrarà tots els components relacionats amb el viatge.

Aquestes experiències podran ser puntuals, d’entre tres i quatre hores o immersives, que impliquen paquets de fins a tres dies on un el turista pot viure com un local o com amfitrions especials que Airbnb s'ha dedicat a seleccionar, com per exemple el que va ser el vigilant de la cel·la a la presó de Nelson Mandela, que comparteix la seva experiència amb els viatgers. Aquests nous es llencen a 12 ciutats des d'ara, entre les quals hi ha Los Angeles, San Francisco, Detroit, Havana, Londres, París, Florènciao Nairobi. Però a estarà disponibles en 50 ciutats el 2017 incloses Barcelona, Madrid i Lisboa. Per això es transforma fins i tot l'aspecte de la plataforma que tindrà una interfície similar a Netflix i un menú triple on triar: casa, experiència o lloc. La majoria d'aquestes experiències costaran menys de 200 dòlars.

Com a última novetat, Airbnb oferirà també experiències socials, que van lligades a una causa concreta d’aquell destí. La plataforma destinarà tots els diners recaptats a partir d’aquesta activitat a la causa en qüestió. Però posar ja l’última cirereta al pastís del negoci els viatges, Airbnb elaborarà guies de viatges de tots els seus destins a partir de la informació ue reucull tant d’amfitrions com d’hostes. La guia serà interactiva i també en format auditiu, permetrà planificar el viatge i saber quins altres viatgers d’Airbnb hi ha al destí d’aquell usuari i farà suggeriments. Així la companyia que aquest setembre va disparar la seva valoració fins als 30.000 milions de dòlars després de captar 550 milions en una ronda liderada per Google, va sumant competidors i ja arriba fins i tot a tocar el crustó a Lonely Planet o TripAdvisor.

stats