El port de Barcelona guanya quasi 40 milions el 2015, el 6% més

El president confia que el nou govern espanyol prioritzi els accessos ferroviaris per començar la licitació aquest any

El port de Barcelona va tancar el 2015 amb un benefici net de 39,8 milions d'euros, fet que suposa un 6% més que l'any anterior, segons ha informat aquest dijous l'autoritat portuària. Aquesta xifra consolida l'enclavament barceloní com el que més aporta a l'organisme Puertos del Estado.

El president del port, Sixte Cambra, que dimecres va ser ratificat al càrrec, ha repassat aquest dijous els principals projectes pendents, entre els quals destaquen els accessos ferroviaris. Cambra ha reconegut que "la incògnita" és ara saber quan podrà desencallar-se aquesta inversió. En aquest sentit, el president ha indicat que espera que pugui ser "molt ràpidament", quan s'hagi format el nou govern espanyol.

Cambra considera que els  accessos ferroviaris nous haurien d'estar llestos l'any 2019, ja que ara encara no hi ha problemes de saturació, però si s'acumulen retards en el desenvolupament del projecte "podrien produir-se problemes" a partir d'aquell any, sobretot en les vies d'ample internacional. En aquest sentit, el director del port, José Alberto Carbonell, ha destacat que actualment circulen per les vies actuals 100 trens a la setmana, i per tant, els nous accessos ferroviaris són importants per augmentar el tràfic, però també per no paralitzar-lo a la Zona Franca, on hi ha nou passos a nivell.

Segons Sixte Cambra, amb el govern espanyol ara en funcions s'havia avançat molt en el projecte i el finançament estava "pràcticament tancat", i per això confia que amb el nou executiu es pugui tancar del tot l'acord i començar les licitacions de les obres aquest mateix any 2016.

Respecte al polèmic fons d'accessos portuaris, que  s'havia de nodrir amb aportacions dels ports que tenen beneficis econòmics com el de Barcelona, Cambra ha aclarit que l'enclavament barceloní no haurà de fer cap aportació els primers anys gràcies al fet que té projectes d'inversió en accessos que es resten de les aportacions que hauria de fer.

La facturació del port el 2015 va pujar a 155,6 milions d'euros el 2015, amb un creixement de l'1%, va reduir l'endeutament en un 17% i va passar de 419 milions el 2014 a 347 milions el 2015 gracies a l'amortització anticipada de 47,5 milions. Les inversions realitzades pel port el 2015 van pujar a 150 milions.

La Xina, primera destinació de les exportacions

El tràfic de mercaderies va pujar a 47 milions de tones, que suposen un 1,5% més, amb rècords històrics en el comerç exterior de contenidors i vehicles. El tràfic de contenidors va pujar un 4%, fins als dos milions de TEU –un TEU equival a un contenidor de 20 peus–. El tràfic de contenidors per exportació va augmentar el 6,5%, i els d'importació, el 9%.

Respecte a les exportacions, la Xina es va col·locar per primer cop com a primera destinació dels contenidors que surten del port de Barcelona, amb 77.126 TEU, és a dir, un augment del 18,2% i una quota del 10,2% de tots els contenidors que surten des de l'enclavament per l'exportació. El gegant asiàtic es manté com a principal origen dels contenidors que arriben d'importació, amb 202.269 TEU, la qual cosa suposa un augment del 12,6% i una quota del 40,7% de totes les mercaderies d'importació que arriben al port.

Per la seva banda, el moviment d'automòbils ha batut el rècord històric del port, amb 881.893 unitats i un creixement del 18%. Per a l'exportació van sortir del port 453.357 cotxes –un 5% més–, mentre que d'importats en van arribar 172.143 –un 41%–, de manera que es demostra la reactivació del consum intern.

El tràfic de les denominades autopistes del mar, que connecten Barcelona amb Itàlia i el nord d'Àfrica, va créixer el 21,5%, fet que implica treure de les carreteres uns 130.000 camions. El que no va anar tan bé va ser el tràfic de mercaderies a granel. Tant els sòlids com els líquids van caure un 7%; en el cas dels sòlids per la davallada del 15% de les exportacions de ciment, i els líquids, per la caiguda de les expedicions de gasoil i biocombustibles.

Creuers: una aportació de 842 milions

El nombre de passatgers que van passar pel port el 2015 va superar els 3,7 milions, amb un increment del 7%. D'aquests, 1,1 milions eren passatgers de línies regulars, i 2,5 milions, de creuers. En aquest aspecte, Sixte Cambra ha destacat que han augmentat un 11% el nombre de creueristes que inicien o acaben el trajecte a Barcelona, i que són els que més aporten econòmicament.

Cambra ha dit que l'actualització de les xifres de l'estudi que va fer la Universitat de Barcelona l'any passat per saber quin impacte econòmic té l'activitat de creuers indica que van fer una despesa mitjana de 202 euros diaris, és a dir, una facturació de 842 milions, una aportació al PIB català de 436 milions i la creació de 7.400 llocs de treball.

En el capítol d' inversions, el port té pressupostats per a enguany 129 milions per obres com els accessos ferroviaris, la remodelació de l'àrea pesquera, obra civil al moll de Catalunya, la rehabilitació de la seu històrica del Portal de la Pau, actuacions relacionades amb la nova terminal d'Iberpotash i l'ampliació del moll Adossat.

Més continguts de