TRANSPORTS
Economia 05/11/2016

Competència avisa de l’intent d’Adif de colar als peatges costos que no toquen

La CNMC creu que els cànons no han de pujar com vol l’operador

Xavier Grau
2 min
Adif proposa apujar els peatges que cobra als operadors un 15%, però la CNMC diu que haurien d’augmentar un 4,6%.

BarcelonaLes empreses públiques Adif i Adif Alta Velocitat són les propietàries de la infraestructura ferroviària espanyola i cobren als operadors -bàsicament a Renfe, però també n’hi ha d’altres de privats- un peatge pel pas dels trens, l’ús de les estacions i les andanes. Doncs bé, les dues Adif han intentat introduir en aquests cànons o peatges costos que no corresponen, segons ha alertat la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En l’informe que aquest organisme ha fet sobre la proposta de peatges d’Adif per a l’any que ve s’adverteix que la legislació europea estableix una metodologia molt detallada perquè no es puguin imputar certs costos fixos en els cànons ferroviaris. I s’afegeix que “la CNMC ha identificat elements del model de costos actuals d’Adif i Adif Alta Velocitat que estarien incloent en els cànons proposats costos que no haurien de ser recuperats per aquesta via”. Per això, Competència indica que Adif i Adif Alta Velocitat “haurien de modificar el seu model de costos per complir amb el reglament comunitari abans de la data límit de la seva aplicació, el 3 de juliol del 2017”.

Al marge d’aquesta imputació de costos en els peatges, Competència també rebaixa molt les pretensions de tarifes que havia plantejat Adif. Així, l’operador ferroviari proposava un augment de les tarifes del 15% per a l’any que ve, mentre que Competència en el seu informe indica que no haurien de superar el 4,2%.

Tarifes massa altes

De fet, Competència alerta que un increment tan alt de tarifes com el que proposa Adif podria frenar el creixement. “Aquestes tarifes no poden ser una barrera al creixement del transport ferroviari, ja que afectaria la demanda i a llarg termini es traduiria en uns ingressos més baixos per als mateixos gestors d’infraestructures”. A més, Competència també destaca que unes tarifes tan altes “podrien repercutir en els viatgers d’alta velocitat, de manera que els que no poguessin afrontar el cost directe del servei quedarien exclosos del mercat.

Un últim argument que esgrimeix Competència -que dóna suport a la liberalització del sector ferroviari-és que unes tarifes tan altes podrien ser una barrera d’entrada per a nous operadors. Per acabar, la CNMC també indica que els recàrrecs que Adif Alta Velocitat proposa no es poden aplicar igual a tots els corredors, ja que el Barcelona-Madrid i el Madrid-Sevilla no són deficitaris, però n’hi ha d’altres que sí que ho són.

stats