MOTOR
Economia 17/10/2016

Espanya només ven el 0,2% dels cotxes elèctrics d’Europa

A les carreteres d’Europa ja n’hi ha més de mig milió

Paula Solanas
3 min
Espanya només ven el 0,2% dels cotxes elèctrics d’Europa

BarcelonaBarcelona va acollir amb expectació la setmana passada la notícia que deia que Tesla ha escollit la capital catalana per posar per primer cop un peu a Espanya, amb l’objectiu d’expandir-s’hi. El cert és que la companyia nord-americana tindrà molta a feina a fer a l’Estat. El mercat espanyol encara està molt verd pel que fa a la venda de cotxes elèctrics si es compara amb la majoria de països europeus. Aquests vehicles van representar només el 0,2% de les vendes totals del sector el 2015, segons un estudi de T&E, la Federació Europea del Transport i el Medi Ambient.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest efecte podria ser encara més visible en els resultats corresponents al 2016. La fi del pla Movea -un programa estatal d’ajudes a la compra de vehicles elèctrics- podria provocar una nova sagnia en les vendes del sector. A principis de mes, la patronal dels fabricants Anfac ja va alertar del retrocés en el volum de matriculacions d’aquests automòbils, que van trencar amb 13 mesos seguits de creixement.

Subvencions per recarregar el vehicle elèctric

Tot i així, Europa veu un horitzó optimista per als vehicles lliures d’emissions contaminants. L’any passat les vendes van aconseguir una petita fita al continent: ja suposen més de l’1% del total de vendes de cotxes a la UE, segons T&E. Concretament, el 2015 es van comercialitzar a Europa fins a 144.000 automòbils elèctrics. La xifra duplica els resultats de l’any anterior i és l’augment més gran de vendes que s’ha registrat fins ara. A Espanya, però, se’n van vendre menys de 300.

De fet, l’organisme avança que a finals d’any ja en circularan més de mig milió a les carreteres europees. Segons estimacions aproximades, el 2016 podria acabar amb un augment del 20% respecte a les vendes de l’any anterior.

Holanda continua sent el líder indiscutible per tercer any seguit, amb gairebé un 10% de cotxes elèctrics sobre el total de vendes del sector tot i tenir només 17 milions d’habitants. La distància amb el segon de la llista és de gairebé vuit punts percentuals. A Suècia el 2,4% dels cotxes que es venen ja són elèctrics, tot i que per nombre d’unitats se’n comercialitzen més en països com el Regne Unit o França.

Pel que fa a les marques, Mitsubishi és manté com la firma líder del sector, gràcies principalment a les vendes del model Outlander PHEV, el seu primer SUV híbrid endollable. La companyia va fregar les 30.000 unitats venudes el 2015, més del 10% de la seva producció europea. Justament, aquesta setmana una organització d’inversors influents europeus -que sumen una xarxa de 13 bilions d’euros- va publicar un informe que avisava els fabricants automobilístics de la necessitat de preparar-se per a un futur lliure d’emissions contaminants.

Els cotxes elèctrics van ser el centre del Saló de l’Automòbil de París, que es va celebrar a finals de setembre a la capital francesa. Tot i així, en el context global no és Europa qui lidera. El 2015 la Xina va prémer l’accelerador pel que fa a les vendes de vehicles elèctrics i va deixar enrere el volum del mercat europeu i, fins i tot, el nord-americà.

Barcelona, capital de Tesla

La cara més visible dels vehicles elèctrics tindrà seu a Barcelona. Tesla, companyia de cotxes elèctrics de luxe, està iniciant els tràmits per instal·lar oficines i centres de vendes a la capital catalana. Fins ara els responsables de Tesla no havien mostrat interès en l’Estat per la normativa espanyola, que no s’adapta a la seva política de carregadors ràpids i vehicles autònoms.

stats