Colau bloqueja Uber i Cabify

L’AMB aprova la limitació de les VTC malgrat l’avís de Foment sobre la falta de competències

Dia clau en la guerra entre el taxi de Barcelona i les aplicacions de transport com Uber i Cabify. Ahir l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va donar llum verda al nou reglament per limitar l’augment de les llicències VTC, les mateixes que fan servir les dues aplicacions per operar de manera legal a Espanya. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va presentar aquesta mesura al desembre com a presidenta de l’AMB, el text es va posar en període de consultes i ahir finalment es va aprovar amb l’abstenció del Partit Popular i Ciutadans.

La mesura exigirà a les VTC una autorització urbana addicional per poder circular a l’àrea metropolitana i obligarà a complir la proporció d’una llicència VTC per cada 30 taxis. Això podria implicar que dues terceres parts de les VTC que hi ha actualment a l’AMB deixin de circular. Aquest reglament, que els taxistes ja han batejat com a "llei Colau", va significar la treva a Barcelona amb el sector del taxi després de diverses vagues i mobilitzacions a la capital catalana contra l’arribada per la via judicial de noves autoritzacions operades per Uber i Cabify.

Tot i així, diverses administracions i reguladors han qüestionat en els últims mesos que l’AMB tingui competències per bloquejar la circulació de les VTC. Entre aquestes administracions hi ha el mateix ministeri de Foment, que al març va enviar una carta -a la qual ha tingut accés l’ARA- en què alertava Colau que el nou reglament era “il·legal”, ja que limita la concessió d’autoritzacions per part de l’Estat. A la carta, Foment admet que és cert que els municipis poden limitar la circulació de vehicles per motius ambientals o de mobilitat, però en cap cas poden limitar l’àmbit de les autoritzacions estatals.

“En termes actuals no hauria d’entrar en vigor”, avisava la direcció general de Transport espanyola, quan Íñigo de la Serna encara era ministre de Foment, abans de la moció de censura. “El reglament metropolità vulnera la legislació estatal vigent, que estableix que les autoritzacions de classe VTC habiliten per realitzar transports en tot el territori nacional”, deia la carta.

D’aquesta manera, Foment va insistir a l’AMB abans que s’apliqués la mesura que el Tribunal Constitucional ja havia declarat “repetidament” que la competència sobre les autoritzacions de transport és “exclusiva” de l’Estat i, per tant, les normatives autonòmiques i municipals no les poden limitar sense el seu permís. De fet, en l’últim ple de l’AMB la mateixa entitat supramunicipal va reconèixer que no sabia si tenia les competències per demanar aquesta autorització. Des de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) també han expressat dubtes respecte a la normativa de Colau i avisen que es reserven el dret a impugnar la norma si es demostra que l’AMB no té competències per demanar una doble autorització.

Possible suspensió cautelar

Unauto, la patronal del sector de les VTC, va assegurar ahir en un comunicat que el nou reglament “suposaria la destrucció de més de 1.300 llocs de treball”. “N’analitzarem el contingut i presentarem un recurs en els pròxims dies”, va afirmar l’organització empresarial. Segons Unauto, l’escac als seus vehicles és fruit “de la pressió més radical del taxi” als governs de l’AMB. Fonts del sector apunten que la resposta de les VTC serà intentar una suspensió cautelar de la normativa, que implicaria que no s’apliqués fins que hi hagués una decisió judicial.

Tot i així, Colau es va mostrar “satisfeta” amb l’aprovació del reglament i va avisar que no es deixa “intimidar per cap interès especulatiu”. “Estem molt segurs de la feina jurídica feta i de les nostres competències”, va dir. En aquest sentit, va assegurar durant el ple que al seu govern no li fan por les noves formes d’economia, però va avisar que no poden amagar-se darrere d’interessos “que se salten les normes del joc”.

Més continguts de