Decret exprés per blindar el taxi

Foment vol aprovar-lo en els pròxims dies per si el Suprem resol a favor d’Uber i Cabify

El govern espanyol pretén avançar el Tribunal Suprem per la dreta. S’ha celebrat aquesta setmana la vista que enfronta la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), Uber i Cabify amb el ministeri de Foment per la regulació del sector del taxi. Es preveu una sentència ràpida (les pròximes setmanes) i, per això, el ministeri d’Íñigo de la Serna té previst aprovar en els pròxims dies -previsiblement aquest divendres, segons fonts pròximes a Foment- un decret llei que eleva el rang de la normativa que està en mans del jutge del Suprem. L’objectiu? Blindar els interessos del taxi. Concretament, el govern espanyol vol assegurar la norma que estableix la proporcionalitat obligatòria d’una llicència VTC (les que fa servir Uber i Cabify) per cada 30 llicències de taxi. Elevant el rang de la normativa es complica que les empreses o la mateixa autoritat de la Competència la puguin tombar.

Diversos mitjans han avançat aquesta setmana la intenció de Foment d’elaborar aquest decret i així ho han confirmat a l’ARA des del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i les associacions de taxistes. Foment es va reunir amb els representants de les comunitats autònomes a finals del mes passat per notificar-los aquesta voluntat, i així ho ha fet saber també als taxistes, que han dut a terme diverses vagues i protestes en els últims mesos. Ara fonts pròximes a Foment asseguren a aquest diari que la intenció del govern de Rajoy és aprovar divendres el decret llei, al consell de ministres, per intentar avançar-se al tribunal.

La sentència és clau per al futur del sector perquè podria permetre a les plataformes digitals expandir-se sense límits de quantitat. Però per què depèn del Suprem aquest cas? És conseqüència dels recursos que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va presentar contra la regulació espanyola del 2015, el reglament d’ordenació de transport terrestre. El ROTT tornava a establiar (s’havia desregulat una vegada) la ràtio d’una VTC per cada 30 de taxi, a més d’altres limitacions com ara el màxim per als conductors d’aquestes plataformes de dur a terme un 20% de l’activitat fora de la seva comunitat.

Competència ho considera perjudicial per a la lliure competència del mercat de transport urbà de passatgers. De fet, va haver de tornar-se a pronunciar a finals de l’any passat després que Foment aprovés un altre decret per calmar el taxi davant l’allau de noves llicències VTC que estan pendents de repartir-se en funció de diverses resolucions judicials. La normativa del 2017 volia evitar l’especulació amb aquests permisos, prohibint-ne la venda fins als dos anys després de ser adquirides. El govern de la Generalitat va ser el primer a regular aquesta qüestió, però el mateix govern espanyol ho va portar al TC perquè considerava que s’havia excedit en les seves competències, i el tribunal va estimar el recurs.

Rajoy vol ara posar la bena abans de la ferida. Abans que una sentència favorable a Competència i les plataformes posi de nou en peu de guerra el taxi -que ja ha manifestat que d’aquest litigi en depèn tot el conflicte-, Foment vol elevar a decret llei la regulació i així complicar el procés. Amb aquest rang, per recórrer-la cal el consens parlamentari i no es pot fer tan fàcilment des de la CNMC o el sector privat.

Però les mateixes fonts apunten que la realitat és més complexa. Asseguren que Foment busca allargar el conflicte uns quants anys més mentre les llicències pendents de judicis s’alliberen inevitablement i, per tant, quedarien contentes les dues parts: el taxi perquè s’ha fet l’esforç de mantenir la regulació i les plataformes perquè tenen més llicències per operar. El Confidencial -que va avançar l’esborrany del decret- apuntava ahir que, a més, darrere hi ha els interessos de les empreses propietàries de les valuoses llicències, que prefereixen que el mercat continuï limitat perquè no baixin de preu.

Oficialment, però, el ministeri de Foment ni confirma ni desmenteix la intenció d’aprovar aquest decret perquè, com apuntava ahir aquest mitjà digital, podria portar a un enfrontament obert amb el Tribunal Suprem en considerar que s’ha regulat de mala fe.

LES CLAUS

1. Per què depèn del Suprem el reglament d’Uber i Cabify?

Perquè la normativa estableix un límit d’una llicència VTC (les que fan servir les plataformes) per cada 30 de taxi. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ho considera una limitació al lliure mercat i per això ho va recórrer. Val a dir que la realitat és que en molts territoris no es compleix aquesta ràtio perquè s’han atorgat més llicències, però el taxi pressiona perquè no s’incrementin més ara que Uber i Cabify estan creixent.

2. Per què el govern espanyol vol elevar el rang de la normativa?

Elevant l’actual reglament a decret llei es complica el procés perquè la CNMC o el sector privat puguin recórrer-lo. Seria necessari portar-lo al Parlament i assolir consens a la cambra. A més, es generaria un conflicte amb la sentència del Suprem (en cas que falli a favor de desregular els límits), que hauria de decidir què fa amb la nova normativa. Val a dir que si s’aprova aquest divendres encara caldrien 30 dies perquè fos ratificada al Congrés.

3. Què hi diuen les parts?

Les companyies no s’han pronunciat davant aquestes intencions. Des del sindicat Elite Taxi, el més bel·ligerant i que ha protagonitzat diverses protestes als carrers de Barcelona, no s’han mostrat del tot satisfets perquè des del seu punt de vista un reial decret llei també es pot tombar encara que es faciliti el procés. La seva petició oficial era que es blindés la proporció 1 a 30 (i d’altres reclamacions) a través d’una llei orgànica. Està previst que la sentència sigui les pròximes setmanes.

Més continguts de