Miquel Alimentació passa a mans xineses per 110 milions

El distribuïdor majorista Miquel Alimentació ha deixat de ser una empresa únicament catalana per passar a formar part de la cadena industrial xinesa Bright Food, la més gran del país asiàtic i de propietat pública. L’operació es va tancar ahir de manera oficial i per un import total de 110 milions, però, com va aclarir el president del conglomerat asiàtic Ge Jun Jie, les negociacions van començar fa 18 mesos. Amb aquesta adquisició, Bright Foods continua amb el seu procés d’expansió internacional després d’absorbir altres empreses alimentàries d’Anglaterra, Austràlia, Itàlia i Nova Zelanda.

A partir d’ara, el gegant de l’alimentació Bright Food controla un 72% del capital social de Miquel Alimentació; un 10% està en mans del fons d’inversió de Pequín JIC Investment, i el 18% restant el té el Grup DHT, una empresa privada amb seu a Shenzen. Així doncs, la família Miquel, fundadora i propietària del negoci de franquícies de Suma i Spar, entre d’altres, queda fora de l’accionariat “per voluntat de la família i plenament satisfets de l’acord”, segons van aclarir ahir tant Jun Jie com el fins ara propietari del grup distribuïdor català, Ramon Miquel. Aquesta operació és diferent de les que aquest gegant xinès havia fet fins ara amb adquisicions de companyies a Nova Zelanda, Austràlia, Israel, Itàlia i Espanya, ja que és la primera operació de compra que fa conjuntament amb socis privats.

Tant la part catalana com la xinesa van voler remarcar que es tracta d’un “punt i seguit” en els més de 90 anys d’història de Miquel Alimentació i van explicar que el grup xinès s’ha compromès a mantenir l’estructura organitzativa de la cadena, tots els seus treballadors, la imatge de marca i la seu a Vilamalla. A més a més, l’empresa en mans xineses tindrà com a president Zhijun Cui i mantindrà com a director general Pere Laymon.

Doble accés cap a l’Àsia i Europa

L’objectiu principal d’aquesta operació per a Bright Food és convertir la marca Miquel Alimentació en una plataforma d’accés dels productes xinesos al mercat europeu i, alhora, comercialitzar productes europeus a la Xina.

Els plans immediats d’aquesta multinacional passen per establir un pla estratègic de tres anys, per a la qual cosa es reuniran avui mateix amb el consell d’administració, segons va explicar ahir el president de Bright Food. A més, es preveu l’obertura de noves botigues i, fins i tot, introduir el format d’autoservei a l’engròs que Miquel Alimentació impulsa a Espanya a través de Gros Mercat al mercat xinès. Per fer front a tots aquests plans d’expansió, Jun Jie va detallar ahir que també està prevista una ampliació de capital en l’empresa catalana, tot i que Jun Jie no ha volgut aclarir quin serà el volum d’inversió necessari per fer front a aquest pla estratègic.

Miquel Alimentació es va fundar a Figueres l’any 1925, l’any 2014 va facturar 900 milions i compta amb 2.000 punts de venda a Espanya. En concret, distribueix els seus productes a través d’establiments franquiciats amb les marques Suma i Spar, però també d’altres cadenes de supermercats detallistes independents. Per la seva banda, Bright Food és un conglomerat industrial públic amb seu a Xangai, format per 18 empreses i quatre societats cotitzades a la Xina, amb una facturació de 18.000 milions d’euros i més de 100.000 punts de venda.

Recentment, Bright Foods ha adquirit altres negocis, com el productor de cereals britànic Weetabix i la companyia australiana Mundella Foods.

Més continguts de