Multa de 200 M€ a la primera cervesera del món per vendre més cara la cervesa preferida dels belgues

AB InBev ha evitat l'entrada al país de la seva pròpia marca Jupiler des de mercats on és més barata

La Comissió Europea ha multat la cervesera més gran del món. Brussel·les ha detectat que AB InBev ( que es va fusionar el 2015 amb SABMiller) va abusar de la seva posició dominant al mercat belga limitant les importacions de la cervesa Jupiler des dels Països Baixos, on és més barata. Per això Brussel·les ha sancionat la companyia amb 200 milions d'euros. "Els consumidors belgues han estat pagant més per la seva cervesa preferida a causa de l'estratègia deliberada d'AB InBev per restringir les vendes entre els Països Baixos i Bèlgica", ha afirmat la comissària de Competència, Margrethe Vestager. 

Com bé recorda la Comissió Europea, AB InBev és la cervesera més gran del món i justament una de les seves cerveses més conegudes és la Jupiler, també una de les més populars a Bèlgica, on representa aproximadament el 40% del tot el mercat de cervesa en volum de vendes. Però AB InBev també ven Jupiler en altres estats membres de la Unió Europea, com ara els Països Baixos, on AB InBev la ven més barata que a Bèlgica per la competència creixent. Per exemple, eliminava l'etiquetatge en francès de la Jupiler venuda a Holanda perquè així no pogués entrar fàcilment al mercat belga. 

La sanció confirmada aquest dilluns té origen en una investigació que va començar el 2016 en què la Comissió Europea va decidir investigar si AB InBev abusava de la seva posició dominant al mercat belga evitant les importacions de Jupiler a Bélgica per evitar que entrés més barata. La Comissió Europea ha conclòs que efectivament AB InBev va abusar de la seva posició dominant a Bèlgica perquè té un percentatge molt elevat del sector, pot incrementar els preus independentment dels altres productors de cervesa i provocar que la resta de productors tinguin poca capacitat de competència. 

La gran fusió cervesera esquiva Espanya

Brussel·les recorda que tenir el domini d'un mercat no és "il·legal" a la Unió Europea, però implica haver de complir amb la responsabilitat "especial" de no abusar del poder dominant restringint la competència. Però aquesta cervesera belga sí que ho va fer a través d'una estratègia "deliberada" de restringir les possibilitats dels supermercats i venedors a l'engròs de comprar Jupiler a un preu més baix als Països Baixos i importar-la a Bèlgica. D'aquesta manera es mantenien els preus més elevats a Bèlgica. 

Com s'ho va fer AB InBev?

La Comissió Europea detalla quatre actuacions en l'estratègia de la cervesera belga. 

  1. AB InBev va canviar l'empaquetatge d'alguns dels seus productes Jupiler als Països Baixos per dificultar-ne la venda a Bèlgica. Bàsicament, en va eliminar la informació en francès, que és obligatòria al mercat belga. També en va canviar el disseny i la mida de les llaunes. 
  2. Va limitar els volums de Jupiler que es venien als Països Baixos per restringir la capacitat d'importació a Bèlgica. 
  3. AB InBev rebutjava vendre altres productes que la mateixa empresa produïa si el comprador no es comprometia a limitar la importació de Jupiler holandesa. 
  4. La cervesera feia promocions als productes que venia als Països Baixos a certs compradors si es comprometien a no oferir les mateixes rebaixes als seus comerços de Bèlgica. 

Més continguts de