Operació sortida amb almenys 120 vols cancel·lats

El personal de terra d’Iberia manté la vaga

Una reunió de mediació fallida confirmava, ahir al vespre, l’escenari dibuixat durant tot el dia. El personal de terra d’Iberia comença avui una vaga que acaba demà i que ja ha desencadenat la cancel·lació de 120 vols programats per a aquest cap de setmana. 112 són de Vueling (48 volaven avui i 64 ho havien de fer demà) i 8 de British Airways. Aquests últims són connexions entre Londres i Barcelona, tot i que n’hi podria haver més.

Les opcions que l’aerolínia espanyola donava als clients afectats eren canviar el bitllet per volar en els següents 15 dies o demanar la devolució de l’import. La companyia compartia ahir que, en total, hi havia 15.500 passatgers afectats, però que un 94% ja havien sigut reubicats en altres vols en les 24 hores següents.

“Iberia dona servei a 27 companyies dins l’aeroport de Barcelona, de manera que el nombre de vols afectats podria ser a l’entorn de 1.000”, assenyalava, per la seva banda, el ministeri de Foment.

Aquest ministeri, responsable d’establir els serveis mínims, assegura que operaran el 100% dels vols estatals que surtin o vagin a territoris no peninsulars, el 54% dels serveis internacionals i el 32% dels serveis peninsulars que impliquin un trajecte alternatiu inferior a cinc hores. D’aquesta relació es dedueix que les companyies amb problemes més probables siguin les ja esmentades Vueling i British Airways i, també, Turkish Airlines. L’aeroport del Prat, en un intent d’evitar que els efectes de la vaga es descontrolin, assegura que ha reforçat serveis i infraestructura per evitar que es formin aglomeracions o cues excessivament llargues.

La queixa que motiva la vaga té dos vessants: d’una banda, es demana que 160 treballadors que actualment són fixos a temps parcial passin a tenir contractes a temps complet; de l’altra, que 400 empleats que avui estan contractats com a eventuals passin a ser fixos a temps parcial. Dels 2.000 treballadors de terra que té Iberia a Barcelona, la meitat són fixos i la meitat eventuals, segons expliquen des del comitè de vaga.

Però és la comparativa amb Madrid el que agafen com a argument base. A Barcelona, diuen, es fa la meitat de la contractació eventual dels aeroports espanyols, i a Madrid, ni un 10%. També es queixen que l’any passat a la capital catalana es van fer més de 3.500 hores extres obligatòries i a la de l’Estat, amb 1.500 treballadors més, només se’n van fer 700.

Iberia responia ahir que la transformació de contractes no pot ser negociada amb aquest comitè, ja que això “queda fora del seu àmbit de competències”.

Nova vaga el 9 d’agost

Els problemes a l’aeroport del Prat, però, no han fet més que començar. Ahir al vespre, vigilants de seguretat de l’aeroport van anunciar que convoquen una vaga indefinida que començarà el pròxim divendres 9 d’agost. La reivindicació gira, també, al voltant de les seves condicions laborals i salarials.