El Suprem avala les multes de la Generalitat a Uber
Anul·la les sentències que donaven la raó a l’empresa tecnològica
MadridDesprés de la sentència de la justícia europea que va determinar que Uber és una companyia de transport i necessita llicències per operar, ha arribat el torn de la justícia espanyola. El cas va arribar a Europa perquè els tribunals espanyols van consultar com havien d’actuar. I un cop establert el criteri, ahir el Tribunal Suprem va decidir donar la raó a la Generalitat i revocar les sentències que havien anul·lat les dues sancions de 4.001 euros aplicades per l’administració catalana a la plataforma, quan va considerar que infringia la llei d’ordenació terrestre perquè operava sense llicència.
El Suprem, doncs, estima els recursos de la Generalitat i ordena que el cas torni als dos jutjats que van anul·lar les sancions perquè dictin una nova resolució en la qual no podran negar que l’activitat d’Uber vulnerava la llei de transport terrestre, i que, per tant, cal aplicar el règim sancionador que preveu la llei. El Govern va portar Uber al Suprem perquè el tribunal determinés la naturalesa de la companyia, i l’organisme va elevar la consulta a l’àmbit europeu.
En el seu comunicat, l’alt tribunal argumenta que la resolució va en consonància amb el pronunciament del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que va dictar sentència el 20 de desembre en declarar que Uber “està indissociablement vinculat a un servei de transport i, per tant, ha de qualificar-se de servei en l’àmbit dels transports”.
A més, el Suprem desmunta un dels arguments que Uber va donar per impugnar les sancions: que la Generalitat no tenia competència per aplicar la normativa estatal, sinó que hauria d’haver aplicat la llei catalana de transport. L’alt tribunal rebutja aquest plantejament perquè creu que la llei autonòmica es refereix explícitament a la del taxi, un àmbit “en el qual l’exigència d’autorització habilitant mai ha sigut qüestionada”.
De fet, el Suprem argumenta que és precisament la naturalesa diferent entre Uber i el servei del taxi el que implica que no hi hagi una regulació autonòmica referida a una activitat com la d’Uber i, per això, és pertinent haver aplicat la normativa estatal i el seu règim sancionador.
Així, el Suprem acorda tornar les actuacions als jutjats perquè determinin no només aquests aspectes, sinó també altres arguments de la impugnació que va presentar la companyia i que no es van resoldre.
Reacció d’Uber
Sobre aquesta decisió del Suprem la companyia es va limitar a recordar que “es refereix a dos casos relacionats amb UberPop, el servei entre particulars d’Uber que ja va deixar d’operar a Espanya fa més de tres anys”. I va afegir que, “actualment, el compromís d’Uber és connectar únicament conductors professionals amb els milers d’espanyols que busquen una alternativa de mobilitat”.