El segon accionista d'Aena recorre els nous criteris tarifaris de la CNMC
El gestor d'aeroports està obligat a rebaixar les taxes entre un 2% i un 3%a partir del 2016
MadridEl fons britànic The Children Investment Fund (TCI), segon accionista d'Aena per darrere de l'Estat, ha anunciat avui que presenta un recurs a l'Audiència Nacional contra l'acord de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre els criteris per a la modificació de les tarifes aeroportuàries a partir de 2016. Segons TCI aquest encariment de les taxes suposa un "impacte econòmic acumulat sobre el calor d'Aena superior als 1.000 milions d'euros".
En el recurs, TCI considera que la proposta de la CNMC planteja "efectes econòmics molt greus tant per Aena com per als seus accionistes" i suposa un "canvi transcendental que estableix un sistema de tarifes aeroportuàries sense fonament legal i econòmic".
A més, considera que "genera una major incertesa regulatòria que podria traduir-se en un augment del cost del finançament d'Aena" i "inseguretat jurídica" per als inversors e¡dels sectors regulats d'Espanya, cosa que "desestimula" la inversió dels mercats de capitals espanyols.
Segon recurs
Aquest recurs presentat pel TCI se suma al que ja va presentar Aena la setmana passada, en què el gestor també sol·licitava la suspensió cautelar de la implementació d'aquest augment tarifari.
Amb els criteris de la CNMC, Aena hauria de rebaixar les taxes aeroportuàries entre un 2% i un 3% per als propers exercicis i transferir 70 milions de la caixa a les activitats comercials.
Actualment, Aena computa l'assignació dels costos associats a les activitats aeroportuàries (regulades) i comercials (vinculades a les terminals) independentment, amb el model de doble cara vigent en la normativa i implantat el 2002.
D'aquesta manera l'import de les tarifes es calcula prenent només en consideració els costos aeroportuàris sense tenir en compte ni els ingressos ni els costos de les activitats privades vinculades a terminals, que Aena pacta lliurement.
"L'acord de la CNMC, no té precedents internacionals en el sector aeroportuari, suposa un trencament amb el model de caixa doble establert pel marc normatiu vigent, en barrejar per al càlcul de les tarifes aeroportuàries, els costos i amb els costos i ingressos privats", defensa el fons britànic, que critica la CNMC per no aportar cap estudi tècnic o econòmic" que avali que els costos comercials estan infravalorats.