Autopistes
Economia 20/08/2021

Acord entre Abertis i els treballadors per acomiadar 340 persones per la fi de les concessions a Catalunya

Les barreres dels peatges de l'AP-7, l'AP-2, la C-31, la C-32 i la C-33 s'aixecaran l'1 de setembre

2 min
Cues al peatge de La Roca durant la passada Setmana Santa.

BarcelonaAbertis, a través de les seves empreses concessionàries Acesa, Autopistas Espanya i Invicat, ha arribat a un acord amb els treballadors per acomiadar-ne 340 a Catalunya, vuit menys dels inicialment anunciats. La companyia va presentar a mitjans de juliol un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per la finalització de les concessions de les autopistes AP-7 (entre Salou i la Jonquera), AP-2 i C-31, C-32 i C-33 (entre Montgat-Palafolls) el 31 d'agost i aquest divendres ha firmat l'acord de les indemnitzacions que rebran els afectats amb els sindicats. La firma l'han materialitzat CCOO, la UGT, USO, la CGT i PITA.

L'ERO no afectarà la plantilla encarregada del manteniment de les vies, que continuarà treballant tres mesos després que finalitzi la concessió, tal com ha ordenat el govern de Pedro Sánchez, i, posteriorment, passarà a formar part de la nova empresa que s'adjudiqui el servei per un període de dos anys, prorrogable a tres més.

En un comunicat la concessionària ha detallat que els afectats per l'ERO rebran la indemnització màxima per acomiadament improcedent. Això vol dir que per als que porten treballant a la companyia des d'abans del 2012 la compensació serà de 45 dies per any treballat, mentre que els que van començar després tindran una indemnització de 33 dies per any treballat. Segons Abertis, el personal amb una indemnització més baixa rebrà com a mínim 45.000 euros, mentre que als empleats amb una antiguitat mínima de 12 anys se'ls afegirà una compensació lineal de 7.500 euros. Pel que fa als més grans de 55 anys, se'ls aplicarà el conveni especial de cotització.

A més, els treballadors afectats per l'ERO tindran preferència a l'hora de ser contractats si la concessionària necessita personal abans del 2024. Alhora es podran beneficiar d'un pla de recol·locació externa i comptaran assegurança mèdica durant un any que pagarà l'empresa.

L'AP-7 i l'AP-2 són concessió del govern espanyol, mentre que la C-31, la C-32 i la C-33 ho són de la Generalitat. El primer tram que va obrir les barreres de peatge a Catalunya va ser el de l'AP-7 entre Salou i Alacant l'1 de gener del 2020. Més d'un any després encara no està resolt quin ha de ser el futur de les vies d’alta capacitat. Des del govern espanyol no s’ha aclarit si s’imposarà un model de pagament per ús, com podria ser una vinyeta, tal com defensa la Generalitat.

stats