Aena, el gestor aeroportuari que pilotarà l'ampliació del Prat

El paper que pot tenir Catalunya en la gestió de la infraestructura queda, per ara, fora de l'acord

El president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena.
3 min

MadridAena, el gestor aeroportuari de l'Estat, ha decidit deixar el protagonisme sobre l'acord per ampliar l'aeroport del Prat al govern de Salvador Illa. La companyia s'ha limitat a enviar un comunicat de premsa en què s'anuncia el vistiplau del ministeri de Transports i la Generalitat al projecte d'ampliació, i el seu president i conseller delegat, Maurici Lucena, ha cedit la valoració pública als dirigents polítics: Illa a Catalunya, i la portaveu del govern espanyol, Pilar Alegría, a Madrid. En anteriors ocasions, Lucena ha celebrat la "valenta reorientació política" d'Illa amb el Prat després que el projecte naufragués l'any 2021 per la falta de consens entre el govern de Pere Aragonès i l'Estat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Això, però, no vol dir que Aena no tingui veu i vot en un projecte que suposarà una inversió de 3.200 milions d'euros. De fet, tot el contrari. El gestor aeroportuari no només pilota l'ampliació de l'aeroport, sinó que, com el nom indica, és qui gestiona la infraestructura, malgrat la vella ambició de partits com ERC i Junts que la Generalitat hi tingui un paper. Aquesta carpeta, ara per ara, no es tocarà.

Qui hi ha darrere d'Aena?

Aena és una empresa que cotitza a l'Íbex-35 des de l'any 2015. Aleshores, l'Estat va privatitzar el 49% del seu capital social (una operació envoltada de polèmica), una part del qual avui està en mans de fons internacionals. El 51% restant es va quedar en mans públiques a través d'Enaire, l'empresa pública de l'Estat que s'encarrega de la navegació civil aèria, així com dels aeroports civils de l'Estat, entre els quals hi ha l'aeroport del Prat, però també l'aeroport de Girona-Costa Brava, el de Reus i el de Sabadell. L'acció d'Aena va tancar el 2024 als 197,40 euros el títol, un 20% més que l'any 2023.

Fruit d'aquesta representació pública, el president de la companyia sempre està apadrinat pel govern espanyol. Maurici Lucena va desembarcar a Aena l'any 2018, amb el govern de Pedro Sánchez, i havia estat estretament lligat al PSC. Tanmateix, des de la seva privatització Aena sempre ha batallat per deixar negre sobre blanc que és una empresa privada i que qui manen són els seus accionistes, representats en el consell d'administració.

Quants diners guanya Aena?

L'any 2024 Aena va registrar un benefici històric. El gestor aeroportuari va disparar els guanys un 18,6%, fins als 1.934,2 milions, cosa que després del sotrac de la pandèmia de la covid-19 li ha permès reprendre una estratègia a l'alça pel que fa al repartiment de dividends. L'activitat regulada va suposar 3.190 milions, mentre que el negoci comercial va ser de 1.780 milions.

Tot el que té a veure amb el negoci regulat es recull en el denominat Document de Regulació Aeroportuària (DORA). Actualment, està en vigor el DORA II, que engloba el període 2022-2026 i recull, entre altres coses, la inversió prevista per a l'aeroport català. La inversió del Prat es recollirà al DORA III.

El secret dels aeroports espanyols

A Aena, però, l'envolta un secretisme històric: els resultats econòmics dels aeroports que l'integren i, per tant, dels aeroports de l'Estat. Aquestes xifres només s'han publicat quan la companyia va sortir a borsa l'any 2015. Aleshores, el gestor aeroportuari es va veure forçat a donar aquella informació. El resultat va ser força contundent pel que fa al pes de l'aeroport del Prat en comparació amb la resta d'aeroports espanyols: només el 2014 Barcelona havia aportat més de la meitat del benefici que Aena havia guanyat pels 46 aeroports i dos heliports que gestionava. En concret, el Prat suposava 339 milions d’euros de beneficis abans d’impostos, un 52% de tot el que va guanyar per tots els aeroports estatals. L'any 2018 Lucena va defensar que el gestor no publicava "de manera desglossada els actius, o els actius de què era propietari", mentre que fonts de la companyia explicaven a l'ARA que es tractava d'informació "confidencial".

Si bé els beneficis no se saben, sí que es coneix el pes de l'aeroport català pel que fa a l'activitat. El Prat va tancar el 2024 amb un rècord de 55.034.955 passatgers, un 10,3% més que l'any 2023. Es van fer 347.977 moviments d'aeronaus, un 9,1% més, i es van transportar 181.688 tones de mercaderia, un 16,1% més que l'any anterior. Després de l'aeroport de Barajas (Madrid), és la infraestructura aeroportuària per on passen més passatgers. A més dels aeroports espanyols, Aena gestiona l'aeroport de Londres-Luton i 17 aeroports al Brasil.

Una gestió compartida?

Finalment, la carpeta que aquest dimarts no s'ha obert és la de la gestió de l'aeroport català. L'executiu d'Illa, de fet, ho desvincula de l'acord amb Aena per l'ampliació. ERC i Junts han plasmat en els seus programes electorals l'ambició que sigui la Generalitat qui se n'encarregui. Els republicans fins i tot ho van acordar amb el PSC en el marc de la investidura de Salvador Illa. Per ara, es tracta d'una aspiració històrica que no s'ha materialitzat. A més, tal com explicava l'ARA, hi ha discrepàncies sobre si l'actual estructura accionarial d'Aena impediria que la infraestructura es gestionés des de Catalunya.

stats