Infraestructures

Aena projecta una gran obra al Prat: desplaçarà la façana de la T1

La reforma es farà per posar els nous filtres de seguretat i costarà centenars de milions

3 min
Imatge de la façana de la T-1

BarcelonaL'ampliació de les pistes de l'aeroport del Prat encara no té solució. Però l'empresa que gestiona la infraestructura, Aena, preveu una gran obra a la terminal T1. Una obra que ha avançat el president de la companyia, Maurici Lucena, a la presentació de l'actualització del pla estratègic d'Aena fins al 2026. L'obra es considera necessària per col·locar a l'aeroport barceloní els nous escàners que permetran als viatgers passar a la zona d'embarcament sense haver de treure els líquids o els aparells electrònics.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per fer espai per a aquests nous filtres de seguretat, els enginyers de la companyia han estudiat diverses opcions i la més factible consisteix a moure cap als aparcaments els vials d'accés a l'aeroport i avançar uns metres tota la façana de la T1 cap a la zona que ara ocupen aquests vials. Una obra faraònica que Aena pretén fer sense que l'aeroport deixi de funcionar.

Malgrat que no es coneixen més detalls d'aquest projecte, que la companyia vol explicar d'aquí a uns dies, les obres podrien començar, si tot va bé, cap a finals d'any, s'allargarien uns quants mesos i comportarien una inversió de centenars de milions, segons fonts coneixedores consultades per l'ARA. A més, el projecte també preveu cobrir els dos patis que hi ha actualment a la T1, a tocar de la zona de restauració.

El president d'Aena ha detallat que tots els aeroports del món estan procedint al canvi de les màquines de revisió d'equipatge de mà que són millors, més segures i més còmodes perquè permetran no haver de separar els líquids ni els aparells electrònics. Són unes màquines que, a banda de ser molt cares, tenen més exigències de profunditat i amplitud, per la qual cosa, una vegada analitzada la configuració actual de la T1 i com quedaria tot d'ajustat perquè hi càpiguen bé i no se'n ressenti l'experiència del client, la millor alternativa és moure la façana de la T1 per motius exclusivament de seguretat, ha destacat. "Això no té res a veure amb l'ampliació de l'aeroport", ha aclarit.

Lucena: un "error molt greu" no ampliar l'aeroport

D'altra banda, Maurici Lucena ha qualificat d'"error molt greu" no haver ampliat l'aeroport del Prat, cosa que, segons ell, "afecta i afectarà negativament la competitivitat de l'economia catalana i també de l'espanyola". Durant la roda de premsa per presentar l'actualització del pla estratègic d'Aena, Lucena ha dit que "això es veu encara amb molta més claredat quan l'aeroport de Madrid s'ampliarà fins a obtenir una capacitat de 90 milions de passatgers". La qual cosa, evidentment, "serà un fre econòmic considerable per a Catalunya i també per a la mobilitat dels seus ciutadans". "Té més aspectes qualitatius que són preocupants des del punt de vista de cap on evoluciona el món al segle XXI i no puc deixar de reiterar el meu lament", ha insistit.

"Crec –ha dit Lucena– que és un greu error i la pilota segueix a la teulada del Govern de la Generalitat de Catalunya". Per motius mediambientals, que són una singularitat de l'aeroport de Barcelona i que no existeixen al de Madrid, "qualsevol ampliació que tingui derivades mediambientals, no es pot fer amb l'oposició del Govern de la Generalitat de Catalunya", ha precisat.

Preguntat sobre un hipotètic traspàs de l'aeroport de Barcelona, Lucena ha dit que aquest debat mai no s'ha plantejat i que, amb l'estructura de propietat híbrida publicoprivada d'Aena, ho veu "extraordinàriament difícil". Els accionistes privats i també públics d'Aena "són conscients que el segon actiu més important és l'aeroport de Barcelona i, per tant, és una obligació de la direcció, el consell d'administració i la junta adoptar decisions que només vagin en benefici de la companyia i els seus accionistes". "En aquest context, ho veig pràcticament impossible", ha conclòs.

Pel que fa a l'actualització del pla estratègic d'Aena, Lucena ha explicat que l'operador aeroportuari aspira que l'activitat internacional representi un 15% del seu ebitda (benefici abans d'impostos, interessos i amortitzacions) el 2026, davant el 6,7% al tancament de l'exercici passat, per a la qual cosa "serien necessàries adquisicions noves d'actius" fora d'Espanya, ha assenyalat el president.

Lucena ha subratllat: "És una meta tranquil·la, no agitada ni angoixant. Per tant, si no la complim que sigui per un bon motiu, no perquè no se'ns proposin amb certa freqüència oportunitats internacionals". "Serà perquè no ens encaixen en l'exigent marc d'anàlisi de les oportunitats que se'ns proposen, però efectivament per assolir el 15% serien necessàries adquisicions noves d'actius internacionals; si no, aquest percentatge no arriba", ha matisat. 

stats