Aerolínies

Com et poden afectar les vagues als aeroports en ple pont d'agost?

Divendres comença l'aturada del 'handling' de Ryanair i dissabte s'hi sumarà Menzies, que presta serveis a una desena d'aerolínies

Usuaris de Ryanair en una imatge d'arxiu.
14/08/2025
4 min

BarcelonaL'aeroport del Prat es prepara per a un intens cap de setmana de pont amb 4.200 vols programats i vagues en els serveis de terra d'algunes aerolínies. La primera és la dels empleats d'Azul, la filial de handling (serveis d'equipatge i càrrega) de Ryanair, que comença aquest divendres 15 d'agost. A més, dissabte i diumenge s'hi sumen les plantilles d'una altra companyia, Menzies, que presta els mateixos serveis a Emirates, British Airways, American Airlines, EasyJet, Turkish Airlines, Norwegian o Wizz Air. Vueling, el principal operador al Prat, compta amb una empresa pròpia del grup IAG i no està afectada per aquests conflictes laborals que, en tot cas, poden alterar l'operativa de bona part dels aeroports espanyols. Les vagues posaran a prova el de Barcelona, que justament al juliol va batre el rècord històric de passatgers en un mes, amb 5,5 milions. Fonts sindicals calculen que les aturades poden afectar el 40% dels vols programats en aquesta instal·lació.

Qui convoca la vaga, en quines empreses i en quins dies?

El convocant de les aturades és la UGT. Aquest divendres 15 d'agost a partir de les 5 del matí comença la vaga de la plantilla d'Azul Handling, que afectarà Ryanair, companyia que opera uns 15 de cada 100 vols a la T-2 de Barcelona. Està previst que les aturades es mantinguin de manera indefinida a les franges horàries de 5h a 9h, de 12h a 15h i de 21h a 23.59h. L'aturada continuarà tots els dimecres, divendres, dissabtes i diumenges de l'any. Aquesta vaga afectarà els aeroports de Barcelona, Madrid, Màlaga, Alacant, Almeria, Oviedo, Fuerteventura, Girona, Gran Canària, Eivissa, Lanzarote, Menorca, Múrcia, Palma, Reus, Santander, Santiago, Sevilla, Tenerife Nord i Sud, València, Vigo, Vitòria i Saragossa. Els serveis mínims seran del 100% als vols dedicats a tasques d'emergència.

A partir del dissabte se sumaran a la protesta els empleats d'una altra concessionària dels serveis de terra, Menzies, que compta amb més de 600 empleats. La convocatòria d'aturades de 24 hores és per a aquest dissabte i diumenge 16 i 17, però també per als següents caps de setmana d'agost —el 23 i el 24, i el 30 i el 31—, dates de molts moviments als aeroports per les vacances. Aquest conflicte afecta els aeroports de Barcelona, Palma, Màlaga, Alacant-Elx i Tenerife Sud.

Hi ha serveis mínims?

Sí. En el cas de Ryanair (Azul), els serveis essencials seran d'entre el 76% i el 87% en els vols internacionals cap a o des de les Canàries i les Balears a l'agost. Al setembre, entre el 69% i el 86%, i a l'octubre, del 59% al 83%. En els vols domèstics amb una alternativa de transport terrestre de cinc o més hores, seran d'entre el 54% i el 63%. I en els que l'alternativa terrestre sigui de menys de cinc hores, seran d'entre el 27% i el 40%.

Pel que fa a les vagues de Menzies, els serveis mínims en rutes domèstiques cap a o des de territoris no peninsulars variaran del 66% al 81%. Per la seva banda, les rutes que uneixin ciutats espanyoles, en els quals el mitjà alternatiu de transport impliqui un desplaçament superior a les cinc hores, el servei mínim fluctuarà entre el 54% i el 61%. En cas que sigui inferior a les cinc hores, els serveis mínims seran del 36%.

La secció sindical del sector aeri de la FeSMC-UGT ha denunciat aquest dijous que "rebutja frontalment" els serveis mínims dictats pel ministeri de Transports per a la vaga convocada a Azul Handling. Els considera "desproporcionats, abusius", així com "un atac directe al dret de vaga, reconegut a l’article 28.2 de la Constitució". Segons la central, els percentatges establerts "neutralitzen pràcticament l’impacte" de les aturades. En les rutes a illes (Tenerife o Gran Canària), més del 80% dels vols continuaran operant. En els internacionals i els vols de més de 5 hores, hi ha al voltant d'un 60% de rutes protegides; mentre que en les rutes peninsulars curtes hi ha entre el 30% i el 40% garantits.

Quins drets tenen els passatgers afectats?

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recorda que la cancel·lació d'un vol implica el reemborsament del bitllet i una compensació de fins a 600 euros per passatger, que s'ha d'abonar en un termini que no pot superar els set dies.

Per als vols de fins a 1.500 quilòmetres, la compensació és de 250 euros (125 euros si ofereixen viatjar a la destinació amb una demora de no més de 2 hores). Si és d'entre 1.500 i 3.500 quilòmetres (o dins de la UE de més de 1.500 km) seran 400 euros (200 si ofereixen viatjar a la destinació amb una demora de no més de 3 hores). I si és de 3.500 quilòmetres o més, de 600 euros (300 euros si ofereixen viatjar a la destinació amb una demora de no més de 4 hores). L'aerolínia queda exempta de la compensació si pot provar que va informar el passatger de la cancel·lació amb dues setmanes d'antelació com a mínim.

A més, aquesta reclamació també es pot acompanyar d'una sol·licitud d'indemnització addicional pels perjudicis causats. Si el retard és de més de dues hores, l'aerolínia ha d'oferir al passatger menjar i beguda suficient, dues trucades telefòniques o accés al correu electrònic i, si cal, allotjament i transport des de l'aeroport. Si l'aerolínia ofereix un transport alternatiu i el passatger l'accepta, "estarà renunciant al reemborsament i a una possible compensació", recorda l'OCU.

L'organització pels drets dels consumidors ha instat Ryanair a fer el pagament dels imports corresponents i que no obligui els afectats a anar a judici, tal com va passar el 2018. Aleshores, l'OCU va presentar una acció col·lectiva contra l'aerolínia i finalment va guanyar.

Què reclamen els vaguistes?

En el cas de Ryanair el conflicte té a veure amb els horaris. UGT acusa l'empresa de demanar hores extres de manera habitual i d'ampliar els torns dels empleats a temps parcial sense avisar amb antelació ni respectar els límits legals. El sindicat assegura que quan els treballadors s'hi neguen, l'aerolínia els sanciona.

En el cas de Menzies, en què les posicions entre les parts són més properes, la protesta està relacionada amb l'incompliment dels acords de subrogació i l'impagament de quatre mesos de salari a part de la plantilla. UGT afirma que la companyia reconeix el deute, però ni el detalla ni el quantifica.

stats