Aerolínies

Level inicia nova etapa com a aerolínia independent amb la mirada posada en impulsar Barcelona

La companyia amplia la plantilla fins als 600 treballadors

Un avió de Level.
3 min

El Prat de LlobregatA partir d'ara els passatgers que viatgin amb Level veuran que el localitzador que apareix als bitllets comença per LL, com també passarà a les pantalles de l'aeroport quan vagin a mirar la porta per on embarcar. El primer vol d'aquesta nova etapa va enlairar-se ahir a dos quarts de set de la tarda de l'aeroport del Prat amb destí Nova York, amb l'estrena del nou localitzador LL2627. Les trucades que van fer els pilots quan va entrar a l'espai aeri estatunidenc també van tenir una altra novetat, amb el nom de Dalí com a identificatiu de l'aerolínia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Petits detalls que amaguen tota la feina que Level ha estat fent des de fa temps per poder funcionar com una aerolínia independent dins del grup IAG, de la qual formen part Aer Lingus, Iberia, British Airways i Vueling. Nascuda l'any 2017 com a marca comercial operada per Iberia, Level va obtenir el certificat d'operador aeri (AOC) a finals de l'any passat, un pas necessari per començar a operar autònomament, que requeria també altres tràmits com actualitzar els drets de tràfic per volar a cada país i els contractes amb els proveïdors.

Per fer front a tot això l'aerolínia de llarg radi també ha hagut d'ampliar la plantilla, abans vinculada a Iberia. Aquest 2025 Level ha vist com els treballadors contractats es disparaven un 750%, fins a arribar als 600. L'empresa, amb la propietat repartida entre Iberia (51%) i IAG (49%), comparteix seu amb Vueling a Viladecans, en un complex d'oficines on ocupa una planta i que comença a quedar-se sense més marge per créixer. A partir de l'any que ve la companyia començarà a presentar els seus propis resultats econòmics, que fins ara no es desglossaven.

Cap vinculació amb l'ampliació del Prat

Level aspira a convertir Barcelona en un hub de llarg radi com també ho són Madrid, Londres i Dublín per al grup IAG. "És un hub dins d'Europa on hi ha un nínxol molt important a explotar", diu el conseller delegat de Level, Rafael Jiménez Hoyos, que desvincula aquest creixement del projecte d'ampliació de l'aeroport. "La nostra intenció és continuar creixent, independentment del que passi a l'aeroport", remarca. Una de les principals crítiques als plans d'Aena és la falta d'una aerolínia de bandera capaç d'atreure molts vols intercontinentals al Prat, una qüestió que no sembla que tingui solució, amb Iberia concentrada a potenciar Barajas i la seva germana petita, Level, encara lluny de les seves xifres.

Des de l'any 2023, Level és la primera de llarg radi, un lideratge que manté aquest any amb un 16% dels seients oferts. Una posició que s'acompanya d'un creixement de l'oferta des del seu naixement: des dels 179.000 seients l'any 2017 fins als prop d'un milió aquest 2025. Només en la temporada d'aquest hivern, que comença a l'octubre i s'allarga fins al març, la seva oferta ha crescut un 50%, amb 400.000 seients.

En aquest creixement també hi influirà l'arribada de més avions. Actualment opera amb set avions Airbus A330-200 –no afectats pels problemes que ha patit el fabricant en un altre model–, a l'espera d'un vuitè que arribarà l'any que ve. Serà llavors quan es posarà sobre la taula l'obertura de noves rutes cap a Amèrica. Amb un pes destacat dels Estats Units, un mercat que s'ha refredat aquest estiu, Level vola cap a Nova York, Boston, Miami, Los Angeles i San Francisco. Completa l'oferta amb Buenos Aires i Santiago de Xile.

Level també aspira a emportar-se "una part" dels 21 avions que ha encarregat IAG a Airbus, amb la seva arribada prevista de cara al 2028. Aquí Level haurà de competir amb Aer Lingus i Iberia. Mentrestant, està redissenyant els avions per fer més sostenibles els comptes, gairebé duplicant els seients prèmium en detriment dels economy.

stats