Tribunals

El Suprem determina que 'Donut' és una marca registrada i no un nom genèric

L'alt tribunal dona la raó a Bimbo i prohibeix l'ús de la paraula per a rosques d'altres empreses

Donuts de la casa Bimbo
L.I.P.
18/11/2025
2 min

BarcelonaEl Tribunal Suprem ha acceptat que la paraula Donut és una marca registrada a Espanya i, per tant, que només pot ser utilitzada pel grup alimentari mexicà Bimbo, propietari de la marca, i no pas com a terme genèric per referir-se a les tradicionals rosques de brioixeria.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El litigi es va iniciar el 2017, quan la filial espanyola de Bimbo va portar als tribunals l'ús del concepte Donut per part de l'empresa madrilenya de restauració Atlanta Restauración Temática. Aquesta empresa havia comercialitzat unes rosques amb el nom deRedondoughts, que a l'etiquetatge es descrivien com a "donuts".

Una primera decisió d'un tribunal mercantil de Madrid va donar la raó a Atlanta al considerar que es tracta d'una paraula genèrica. Per justificar-ho, el tribunal es va agafar a la definició de "dónut" (amb accent tancat a la o) que en fa la Reial Acadèmia Espanyola de la Llengua (RAE), que accepta la paraula en castellà per descriure qualsevol brioix anular. Bimbo va presentar un recurs al Suprem, que ara ha corregit la decisió del jutge mercantil. Pel que fa al català, l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) no inclou la paraula (ni amb accent ni sense) al diccionari normatiu.

La paraula Donut és una derivació de doughnut, pastes fregides i dolces de diverses formes típiques del nord-est dels Estats Units. A principis del segle XIX, quan hi ha les primeres referències de la paraula, tenien forma de bola i eren força petites, de la qual cosa en podria derivar el nom: en anglès, dough vol dir massa (de pa o pastís) i nut vol dir nou (el fruit sec).

Una "violació dels drets de marca"

D'acord amb la nova decisió de l'Alt Tribunal, tot i l'ús genèric de la paraula acceptat per la RAE, Donut encara és una marca comercial que pertany a Bimbo i, per tant, no pot ser utilitzada per descriure productes similars als Donuts del fabricant mexicà. "La sentència reconeix el renom extraordinari, tot atorgant-li la màxima protecció legal i confirmant que l'ús no autoritzat i descriptiu del terme Donut amb finalitats comercials constitueix una violació dels drets de marca", ha assenyalat Bimbo en un comunicat emès aquest dimarts.

"La incorporació d'una marca als diccionaris de la llengua i el seu ús col·loquial no comporta una pèrdua o limitació dels drets d'exclusiva de marca del seu titular, que han de ser respectats en el comerç", ha celebrat en el comunicat la multinacional alimentària.

La decisió del Suprem va en la mateixa línia que la que va prendre el 2012, quan va prohibir a l'empresa de brioixeria Europastry vendre productes descrits com a Donuts després d'una demanda de Panrico, que aleshores era el propietari de la marca fins que Bimbo va adquirir la companyia catalana el 2015.

stats