Turisme
Economia 08/04/2023

Amsterdam té un missatge per als turistes britànics: "No vingueu"

La capital holandesa amenaça amb multes els visitants que busquin una "nit desordenada"

Claire Moses / The New York Times
3 min
El barri vermell d’Amsterdam, on es concentren els bordells.

La pròxima vegada que un home britànic d'entre 18 i 35 anys escrigui termes de cerca buscant un viatge barat a Amsterdam per a ell i els seus amics, és possible que vegi un anunci inusual: "No vingueu". En un d'aquests anuncis, un home jove està ajagut en un banc abans de ser portat a una ambulància per personal mèdic. Un altre anunci mostra primers plans d'un home a qui la policia emmanilla i li agafa les empremtes dactilars. Un text superposat adverteix als que "venen a Amsterdam buscant una nit desordenada" que podrien ser multats, acabar amb antecedents penals o patir danys permanents per a la seva salut.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquests vídeos, que són impulsats per termes de cerca com pub crawl Amsterdam [vindria a ser la ruta dels bars], formen part d'una campanya de la ciutat destinada a dissuadir els homes britànics joves de venir a la capital holandesa per a un cap de setmana disbauxat. La campanya es du a terme tot i que Amsterdam és coneguda en part per l'accés a la marihuana i a la prostitució legal al famós Barri Vermell.

Les destinacions turístiques sembla que veuen els joves turistes britànics com a bevedors compulsius d'alcohol. El govern britànic fins i tot ha estudiat el fenomen. El 2013 la investigació va demostrar que més de la meitat dels joves era més probable que beguessin més durant les vacances que a casa. "Alguns joves britànics de vacances es posen en risc de patir perjudicis com ara l'hospitalització, l'arrest o la detenció", va dir el govern britànic en aquell moment.

La campanya està dirigida a "turistes pesats" que tenen previst "tornar-se bojos", segons l'anunci d'Amsterdam. Va començar aquesta setmana i inicialment està centrada en homes britànics d'entre 18 i 35 anys. La ciutat podria ampliar-ho a altres turistes, dels Països Baixos o d'altres països de la Unió Europea, a finals d'aquest any, segons l'anunci. "Els anuncis mostren els riscos i les molèsties que provoca un consum excessiu d'alcohol i drogues: multes, acabar detingut, antecedents permanents, ingrés hospitalari i danys per a la salut", indica l'anunci.

"Els visitants encara seran benvinguts, però no si es comporten malament i causen molèsties", va dir en un comunicat el tinent d'alcalde d'Amsterdam, Sofyan Mbarki. "Amsterdam és una metròpoli i això inclou l'enrenou i la vivacitat, però per mantenir la nostra ciutat habitable ara estem optant per limitar en lloc de per créixer irresponsablement". L'any 2021 prop de nou milions de turistes van visitar la ciutat per fer-hi una excursió d'un dia o passar-hi la nit, segons els números de la web de la ciutat. La xifra va assolir el màxim el 2019, amb uns 22 milions de turistes.

Els anuncis formen part d'un esforç més gran per prendre mesures contra els turistes sorollosos, dels quals fa temps que els residents es queixen. Al març Amsterdam va introduir normes que prohibien fumar marihuana als carrers del Barri Vermell i exigien a les empreses tancar a les 3 de la matinada, tres hores abans que anteriorment. Les cafeteries i restaurants també han de tancar més d'hora, a les 2 del matí.

Alternatives al Barri Vermell

La ciutat també busca reduir la quantitat de prostitució a les finestres del Barri Vermell i ha estat buscant alternatives. Una d'aquestes propostes és construir un "centre eròtic" fora del centre. La ciutat encara està decidint entre tres ubicacions, però ha topat amb l'oposició d'alguns veïns. Els turistes sorollosos i disbauxats no són un fenomen nou a Amsterdam, i no és la primera vegada que la ciutat fa una petició similar, encara que aquesta campanya sembla més contundent.

El 2018 la ciutat va introduir les multes instantànies i va augmentar la presència de treballadors municipals als carrers, a més de fer una campanya publicitària dirigida a homes britànics i holandesos. Aquells anuncis feien servir imatges comentades per recordar als visitants que beure i cantar fort s'hauria de limitar als bars i no expandir-se als carrers. També van amenaçar amb multes per mal comportament.

Paral·lelament als vídeos de "No vingueu", l'Ajuntament va dir que havia engegat una campanya educativa destinada als visitants que ja són a la ciutat anomenada How to Amsterdam, que pretén donar-los informació perquè es comportin d'una manera adequada. (La guia inclou senyals d'advertiment sobre soroll excessiu i la il·legalitat d'orinar en públic o comprar drogues als traficants del carrer.)

"No en som fans", diu lan Johnson, portaveu de Last Night of Freedom, una empresa que organitza comiats de solter, sobre l'última campanya publicitària. "Creiem que és una mica curta de mires". Afegeix que els turistes britànics no mereixien la seva mala reputació i qualifica els vídeos d'alarmistes.

Last Night of Freedom organitza cada any comiats de solter per a uns 100 grups a Amsterdam, explica Johnson, expressant escepticisme sobre l'èxit que tindrien els anuncis. La reputació d'Amsterdam com a ciutat de festa està arrelada, va dir Johnson. "Els nostres negocis estan en auge –assegura–. No crec que això ho aturi".

Copyright The New York Times

stats