Automoció

Els cotxes asiàtics assalten el mercat espanyol

Les marques xineses aterren amb força i Brussel·les vol investigar si reben ajudes il·legals

4 min
Imatge del model ZS del fabricant xinès MG.

BarcelonaMorris Garages, nascuda el 1924, és la llavor de la marca d'automòbils MG. Compleix, doncs, gairebé un segle de vida i, per primer cop, ha posat un model seu, el ZS, al capdavant de les vendes a Espanya durant el mes d'agost. Però dels orígens britànics en queda ben poc: la marca és actualment propietat del gegant xinès Saic Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation), el setè fabricant de cotxes del món amb més de 7 milions d'unitats fabricades a l'any.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els fabricants asiàtics, especialment els xinesos amb els cotxes elèctrics, estan augmentant les seves vendes amb força en altres continents. Són cotxes tecnològicament avançats, ben acabats i produïts i més barats que els que es fan a Europa. La indústria xinesa ha millorat molt. Fins i tot marques europees estan produint ara a la Xina, com és el cas del pròxim model de Cupra, el Tavascan, que es fabricarà al gegant asiàtic. ¿Però la indústria xinesa rep ajudes il·legals que li permeten vendre més barat i ser més competitiva en altres mercats? Les autoritats europees creuen que sí, i la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, ja ha anunciat una investigació. "Els mercats globals s'inunden de cotxes xinesos que són més barats amb un preu que es manté artificialment baix gràcies a enormes subsidis públics", va dir Von der Leyen al Parlament Europeu la setmana passada.

Que MG col·loqui un dels seus models com el més venut a Espanya, ni que sigui durant un mes, "no és una casualitat", reconeix un alt executiu d'una marca espanyola d'automoció. "Han fet les coses molt bé", rebla. El triomf de la marca MG, a més, forma part d'un fenomen que va més enllà: el fort creixement de les marques asiàtiques en general, i les xineses en particular, en el mercat automobilístic espanyol i europeu. A Espanya, aquest ascens crida especialment l'atenció, ja que l'Estat és el novè fabricant de cotxes del món i el segon d'Europa; és a dir, la indústria de l'automòbil hi té un pes especialment important, amb la presència de nou marques que tenen disset plantes de fabricació. El sector aporta el 7,7% del PIB i el 18% de les exportacions i té un superàvit comercial que frega els 19.000 milions.

L'èxit de MG a l'agost "no es pot considerar anecdòtic", diu una font del sector. Segurament no continuarà líder de vendes els pròxims mesos, però marca una tendència. "Ho han fet molt bé, han aprofitat el forat que han deixat en la distribució marques europees com Stellantis, i han aconseguit una xarxa rellevant de concessionaris que en saben molt, de vendre", explica un executiu coneixedor de la xarxa comercial espanyola de l'automoció.

Rànquing de cotxes més venuts

Top marques a l’agost

Top marques de gener a agost

Toyota

Toyota

5.352

54.022

Kia

Kia

3.960

45.292

Volkswagen

Hyundai

44.546

3.690

Peugeot

Volkswagen

42.881

3.536

Peugeot

Seat

2.859

42.856

Hyundai

Seat

38.948

2.788

Mercedes

Renault

2.704

38.028

Dacia

Renault

31.369

2.701

Dacia

Citroën

29.307

2.674

Citroën

Audi

28.624

2.526

Top marques a l’agost

Toyota

5.352

Kia

3.960

Hyundai

3.690

Volkswagen

3.536

Peugeot

2.859

Seat

2.788

Mercedes

2.704

Renault

2.701

Dacia

2.674

Citroën

2.526

Top marques de gener a agost

Toyota

54.022

Kia

45.292

Volkswagen

44.546

Peugeot

42.881

Seat

42.856

Hyundai

38.948

Renault

38.028

Dacia

31.369

Citroën

29.307

Audi

28.624

Top marques a l’agost

Toyota

5.352

Kia

3.960

Hyundai

3.690

Volkswagen

3.536

Peugeot

2.859

Seat

2.788

Mercedes

2.704

Renault

2.701

Dacia

2.674

Citroën

2.526

Top marques de gener a agost

Toyota

54.022

Kia

45.292

Volkswagen

44.546

Peugeot

42.881

Seat

42.856

Hyundai

38.948

Renault

38.028

Dacia

31.369

Citroën

29.307

Audi

28.624

Top models a l’agost

Top models de gener a agost

Dacia Sandero

MG ZS

1.949

18.283

Dacia Sandero

Seat Arona

1.802

16.825

Peugeot 2008

Toyota Corolla

13.550

1.361

Toyota C-HR

Kia Sportage

13.397

1.160

Toyota C-HR

Toyota Corolla

1.148

12.785

Kia Sportage

Citroën C3

1.075

12.663

Nissan Qashqai

Hyundai Tucson

1.053

12.229

Fiat 500

Seat Arona

1.041

11.601

Opel Corsa

Seat Ibiza

11.556

1.030

Hyundai Tucson

Opel Corsa

996

11.544

Top models a l’agost

MG ZS

1.949

Dacia Sandero

1.802

Toyota Corolla

1.361

Kia Sportage

1.160

Toyota C-HR

1.148

Citroën C3

1.075

Nissan Qashqai

1.053

Seat Arona

1.041

Opel Corsa

1.030

Hyundai Tucson

996

Top models de gener a agost

Dacia Sandero

18.283

Seat Arona

16.825

Peugeot 2008

13.550

Toyota C-HR

13.397

Toyota Corolla

12.785

Kia Sportage

12.663

Hyundai Tucson

12.229

Fiat 500

11.601

Seat Ibiza

11.556

Opel Corsa

11.544

Top models a l’agost

MG ZS

1.949

Dacia Sandero

1.802

Toyota Corolla

1.361

Kia Sportage

1.160

Toyota C-HR

1.148

Citroën C3

1.075

Nissan Qashqai

1.053

Seat Arona

1.041

Opel Corsa

1.030

Hyundai Tucson

996

Top models de gener a agost

Dacia Sandero

18.283

Seat Arona

16.825

Peugeot 2008

13.550

Toyota C-HR

13.397

Toyota Corolla

12.785

Kia Sportage

12.663

Hyundai Tucson

12.229

Fiat 500

11.601

Seat Ibiza

11.556

Opel Corsa

11.544

El desembarcament de cotxes asiàtics a Espanya és evident. A l'agost, les marques més venudes a l'Estat van ser Toyota (japonesa), Kia (coreana) i Hyundai (coreana), que van relegar Volkswagen (alemanya) al quart lloc. I des de principis d'any, Toyota i Kia lideren el mercat. A l'agost, només un model europeu, el barat Dacia Sandero, es va colar entre els cinc més venuts a Espanya.

Aquest desembarcament de les marques asiàtiques a Europa no és un miratge. La prova es va fer palesa la setmana passada a l'IAA Mobility de Munic, el saló de la mobilitat de la capital bavaresa –hereu de l'antic saló de l'automòbil de Frankfurt–, que organitza la patronal alemanya de l'automoció. Hi havia presència de moltes marques alemanyes. D'epanyoles, només Cupra, i de franceses, només Renault. Els fabricants xinesos hi eren tots.

Imatge de l'estand de la xinesa BYD a l'IAA de Munic.

En aquest saló tenia una forta presència la indústria auxiliar i de components. Però el món de l'automòbil canvia molt ràpidament, i molts components ja no són parts mecàniques del cotxe, sinó electrònica, hardware i software, on de nou les marques asiàtiques són molt fortes. A tall d'exemple, l'estand possiblement més espectacular del saló era el de Samsung, la companyia coreana d'electrònica.

L'estand de Samsung al saló de Munic.

La resposta a la Xina

Hi ha un detall que mostra la força dels cotxes asiàtics: Toyota ha pres de nou a Volkswagen l'honor de ser el primer fabricant del món. I ja no són només nipons i sud-coreans, els que envaeixen els mercats europeus. Els xinesos hi entren amb força. Segons la consultora PwC, l'any 2025 el gegant asiàtic exportarà 800.000 cotxes a Europa, la majoria elèctrics. Els xinesos "han optimitzat i desenvolupat els seus productes en el mercat domèstic, i això els permet produir elèctrics a més baix cost i disposar de tecnologia innovadora", indica la consultora.

L'any 2022, segons la patronal del gegant asiàtic, la Xina va exportar 2,5 milions de vehicles, i es va convertir en el tercer país exportador del sector, només per darrere –i per poc– d'Alemanya i el Japó. És a dir, la Xina ja ha superat els Estats Units i Corea del Sud. L'objectiu xinès és exportar 8 milions de cotxes el 2030 i superar fins i tot el Japó com a gran exportador del sector.

Davant d'aquesta situació, el president de Seat i Cupra i de la patronal de fabricants espanyola Anfac, Wayne Griffiths, demana una resposta d'abast europeu. Per a Griffiths, el moment de l'automoció actual "no és de transformació, sinó de disrupció", en el qual "estan entrant nous jugadors". El màxim responsable de la patronal espanyola creu que s'ha d'entomar aquesta disrupció com una oportunitat per estendre els mercats. "Si els xinesos estan entrant, la solució no és prohibir-ho, sinó fer Europa més competitiva", argumenta Griffiths, que aposta per "una resposta europea" per incentivar la indústria.

stats