Automoció
Economia  /  Automoció 17/09/2022

Sacsejada a Volkswagen

El nou cap del grup accelera el creixement i la transició al cotxe elèctric amb un canvi en el model de gestió i lideratge

4 min
Fàbrica de Volkswagen a Wolfsburg (Alemanya)

DortmundEscombra nova escombra bé. Aquesta popular dita alemanya encaixa a la perfecció amb la sèrie de canvis que està duent a terme el nou cap de Volkswagen (VW), Oliver Blume, des que va assumir el càrrec a principis de mes. L’anterior president executiu del grup automobilístic més gran d’Europa, Herbert Diess, va marxar molt qüestionat al juliol, i Blume ha entrat amb noves energies per endreçar aquest consorci format per una desena de marques, més de 100 fàbriques i 670.000 treballadors.

Tot i que Blume mantindrà –i fins i tot accelerarà– el pla de creixement i desenvolupament del cotxe elèctric traçat pel seu antecessor, la seva irrupció al capdavant de Volkswagen representa un canvi de cultura de lideratge en el grup. Això s’ha pogut copsar aquesta mateixa setmana quan el nou cap es va presentar al comitè d’empresa de Volkwagen. La presidenta d’aquest òrgan, Daniela Cavallo, i el vicepresident, Gerardo Scarpino, van tutejar Oliver Blume i li van dir Olli. Diess sempre va ser tractat de vostè i un dels problemes que va tenir, precisament, va ser que no es va fer seu pràcticament cap treballador i va mantenir una tensa relació amb el comitè d’empresa, els sindicats i els representants de l’estat federat de Baixa Saxònia. A Seat, per cert, tampoc va deixar cap bon record .

A Wolfsburg, seu central de VW, identifiquen Blume com un cap proper, accessible i amb mà esquerra. Tot el contrari que Diess, al qual se li retreia un estil de comunicació molt brusc i una propensió a augmentar la pressió en les línies de les fàbriques i a anar molt a la seva amb les seves propostes de reducció de costos. El diari Süddeutsche Zeitung ha qualificat Blume, de fet, com “l’anti-Diess”.

Blume ha dirigit Porsche amb molt d'encert i és l'home de consens de les grans famílies

El nou cap ha insistit aquests dies que creu molt en “l’esperit d’equip” i en la idoneïtat d’arribar a un consens abans de prendre decisions en la junta directiva perquè tothom s’hi pugui identificar amb la solució final. Això sí, a l’hora de fer equip s’ha afanyat a envoltar-se d’un reduït grup de confiança. Blume ha escurçat de 12 a 9 membres el consell executiu de Volkswagen. Se li ha criticat, però, que entre els directius descartats hi figuri l’única persona amb arrels migratòries que hi havia a la junta i una de les dues úniques dones que també formaven part del consell.

Els reptes futurs

Blume també ha tingut pressa per començar a resoldre els problemes heretats de Diess en l’estratègia de software, que produeixen perillosos retards en el llançament de nou models, com ara el Porsche Macan elèctric. Volkswagen vol desenvolupar cada cop més el programari dels cotxes del futur per si mateixa, però de moment no se n’acaba de sortir, com s’ha vist amb Cariad, empresa filial de Volkswagen encarregada de dotar d’elements de programació les diferents marques del consorci. Blume s’ha erigit en nou president del consell d’administració de Cariad i ha omplert la companyia d’enginyers de Porsche, de qui és el cap executiu des de fa set anys.

Blume vol mantenir la seva doble funció a Porsche i al consorci Volkswagen per controlar de prop la pròxima sortida a la borsa de la marca de cotxes de luxe i desencallar els problemes de software en el model Macan. Aquest executiu és un home de confiança de les famílies propietàries, Porsche i Piëch, que tan influents són en l’òrgan de gestió de Volkswagen.

Sota el lideratge de Blume, Porsche ha avançat amb èxit en el canvi del motor de combustió en l’era elèctrica i ha activat el mercat dels Estats Units amb la distribució del model Taycan, el primer cotxe elèctric de la marca. Li queda pendent revitalitzar el comerç amb la Xina.

Porsche es podria convertir ara en la referència a seguir per a totes les marques del grup. El nou cap de VW ha deixat clar als seus respectius mànagers, en tot cas, que “ningú és més gran que les marques”. Blume vol aguditzar el perfil d’Audi, Volkswagen, Porsche, Seat, Skoda, Lamborghini i la resta de marques del consorci. Creu que la interacció entre elles és decisiva per a l’èxit del grup automobilístic i vol que tinguin en el futur més responsabilitat empresarial i siguin cada cop més plantes multimarques.

Blume també ha insistit que vol orientar més les marques cap a objectius de rendibilitat. El seu pla inclou una planificació financera sòlida i coherent, amb objectius de rendibilitat, flux de caixa i equilibri entre ingressos i despeses.

En les primeres setmanes de la seva gestió, el nou cap de Volkswagen preveu passar un dia en diferents seus de marques del grup –també Seat– per parlar amb els respectius directius. Abans de dirigir Porsche, Blume va treballar cinc anys a Martorell i també a Audi i Volkswagen.

Ara tanca el cercle en una època molt complexa per al consorci en plena crisi energètica i camí cap a la recessió.

stats