Turisme

El benefici milionari d'obrir el comerç 20 diumenges a l'any a les zones de més turisme

Barcelona Oberta demana al consistori estendre la mesura, fins ara de quatre mesos, a tot l'any

2 min
Portal de l'Àngel

BarcelonaPrimer balanç de l'ampliació dels horaris comercials al centre de Barcelona. L'obertura dels 20 diumenges –i també festius– entre el 15 de maig i el 15 de setembre de l'any passat per part dels comerços inclosos en la zona de gran afluència turística (ZGAT) de la capital catalana ha suposat una facturació de 306 milions d'euros en compres turístiques i la creació d'entre 1.600 i 1.800 llocs de treball addicionals.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

És la conclusió de l'estudi publicat aquest dimecres per l'associació de comerciants Barcelona Oberta, que analitza els efectes d'aquesta mesura, acordada per sindicats i patronals el febrer del 2022 amb el vistiplau de l'Ajuntament i la Generalitat. Aquesta regulació inclou els comerços en les zones 1 i 2 del Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics (PEUAT).

"Hem obert durant quatre mesos per atendre la demanda turística; ara volem que Barcelona obri tot l'any. Aquest estudi ens permet fer pedagogia", ha defensat durant la presentació el president de l'associació, Gabriel Jené. També ha criticat el que considera un biaix històric de la ciutat en aquest sentit: "Creiem que Barcelona s'ha quedat sola en la carrera de les grans ciutats que tanquen els diumenges".

Compres turístiques

Durant el període d'obertura dels comerços inclosos a la ZGAT, l'estudi estima que un total de 3,6 milions de turistes –nacionals i internacionals– han visitat el centre de Barcelona en un diumenge durant el període d'obertura de quatre mesos. Amb càlculs d'enquestes estima que un 74% dels turistes –2,7 milions– compren en diumenge i que la despesa mitjana és de 112 euros, cosa que eleva la facturació total fins a 306 milions d'euros.

L'informe divideix aquesta despesa total en dos grups: els que farien la compra un altre dia, que seria la despesa desplaçada, i els que no la farien cap altre dia, que són la majoria (74,5%), de manera que la compra induïda per la ZGAT és de 227 milions d'euros. Això equival a un 9,5% més dels 2.400 milions d'euros que representen les vendes del comerç a Barcelona en el turisme.

Comportament dels residents

Pel que fa al visitant resident, el 28,6% han anat a comprar algun diumenge o festiu a la zona de gran afluència turística de Barcelona durant aquests quatre mesos. El consum total dels residents en diumenges durant el període de ZGAT va ser de 197 milions d'euros, de manera que en el còmput global –sumant turistes i residents–, l'impacte s'eleva a 502 milions d'euros.

Segons l'estudi, la ZGAT no absorbeix compres dels residents que farien en els seus municipis o barris. El 68% d'aquesta despesa no seria en detriment del comerç del seu lloc de residència, ja que les compres es farien igualment en la mateixa zona un altre dia. Alhora, Barcelona Oberta també ha recollit dades sobre l'efecte al sector de la restauració: per cada 2,1 euros gastats en compres es genera 1 euro en aquest sector.

Promoció i mobilitat

L'opinió dels comerciants ha estat positiva: el 63,4% del sector considera molt important o important poder obrir els festius, però alhora, un 17% s'hi han manifestat clarament en contra. Amb tots aquests resultats sobre la taula, l'associació ha demanat al consistori que els comerços puguin obrir tots els diumenges de l'any, que se'n faci més promoció i que es millori l'accessibilitat al centre.

stats