Carnero sosté que Catalunya retindrà el 80% del PERTE del cotxe elèctric

El president del comitè d'empresa de Seat defensa que concentrarà les inversions tot i quedar-se sense fàbrica de bateries

2 min
La fàbrica de Seat a Martorell, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaEl sector i les administracions catalanes donen per fet que la fàbrica de bateries per al cotxe elèctric del PERTE no s'instal·larà a Catalunya. Tot així, rebutgen que això resti opcions perquè el Principat sigui la comunitat que lideri aquesta nova indústria a Espanya. Així ho ha expressat aquest dimarts el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, durant la seva intervenció en la jornada Els nous reptes de l'automoció i la mobilitat organitzada per Pimec Baix Llobregat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El sindicalista ha recordat que la fabricació dels vehicles elèctrics de Seat es farà a Martorell, l'acoblament de les bateries es concentrarà a les instal·lacions del Prat de Llobregat o la Zona Franca i que s'està lluitant perquè la producció dels motors elèctrics també es traslladi a Catalunya. A més, ha remarcat que la marca tot just ha estrenat un laboratori de disseny de bateries a les instal·lacions de Martorell. "En el conjunt del paquet surt més beneficiada, més enllà de si la fàbrica de bateries és a Extremadura o a Sagunt", ha remarcat Carnero.

El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha coincidit que les inversions del PERTE han de convertir-se realment en un "instrument sacsejador" de l'economia catalana. "Cal que ataqui on ha d'atacar. De moment, de cara a consolidar la fabricació a Martorell. Sense això ja podem parlar de bateries, que no tindrà sentit si no tenim els cotxes", ha asseverat. En la mateixa direcció, la directora general d'Indústria, Natàlia Mas, ha defensat que Catalunya compta amb empreses per a totes les parts de la cadena de valor del cotxe i que els fons europeus Next Generation són una oportunitat per fer valer aquesta fortalesa. "A Catalunya es pot fabricar un cotxe pràcticament des de zero", ha dit.

El futur de la indústria dels components

En aquest context de canvis i reestructuració, hi ha un flanc vulnerable que la Generalitat s'ha compromès a protegir: les empreses auxiliars de components (bàsicament pimes) que depenen de les grans marques d'automoció per sobreviure. Aquestes enfronten un gir tan complex com és passar de produir peces per als vehicles de combustió als elèctrics. AMES és una d'aquestes companyies del Baix Llobregat i el seu president, César Molins, ha donat un toc d'alerta pel risc que aquesta indústria desaparegui. "Si seguim tal com anem ara, la tenim morta", ha sentenciat.

Per la seva banda, el president de Pimec, Antoni Cañete, ha fet una menció especial al grup Mahle, que aquest cap de setmana va signar l'acord definitiu amb la plantilla per tancar la seva planta de pistons a Vilanova i la Geltrú. "Els pistons potser ja no poden tenir un lloc en aquesta transformació, però sí altres tipus de tecnologia que hem de potenciar", ha apuntat. En aquest sentit, ha avisat que el risc de pèrdua de llocs de treball si aquestes companyies fan fallida tindrà un impacte tant o més important que l'adeu de les plantes de Nissan.

Carnero també ha tingut unes paraules per a les conseqüències a nivell laboral d'aquest full de ruta del cotxe elèctric. "Un mecànic o un electricista tindran molt menys pes, però hem de fer molt èmfasi en donar sortides i solucions a través de la formació", ha insistit sobre el reciclatge de les plantilles per evitar "mesures traumàtiques" contra els empleats.

stats