Economia 11/12/2021

Catalunya dona per perduda la fàbrica de bateries per a cotxes

Els sindicats i la Generalitat asseguren que la major part de la construcció dels vehicles elèctrics es farà a Catalunya

3 min
Wayne Griffiths, president de Seat, i, al fons, Herbert Diess, president de Volkswagen.

La fàbrica de bateries de Volkswagen no s’instal·larà a Catalunya tret d’una sorpresa d’última hora. El grup alemany vol instal·lar sis fàbriques de bateries a Europa, de les quals una es farà a Espanya, i a hores d'ara les opcions preferides són el País Valencià (Sagunt, en concret) i Extremadura. L’agència Efe va avançar divendres a la tarda que la candidatura de Catalunya quedava enrere. Segons les fonts consultades, això encara no és definitiu, però ni el govern català ni els sindicats hi aposten gaire, tot i els esforços de la Generalitat en les últimes setmanes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Algunes veus fins i tot diuen que és "impossible" posar la fàbrica de bateries a Catalunya, perquè això voldria dir que s’hi instal·laria el 100% del pla estratègic per fer cotxes elèctrics a Espanya. La decisió la pren un consorci publicoprivat participat pel govern espanyol, Volkswagen i Iberdrola.

Tot i això, no hi ha derrotisme. "Catalunya serà la més beneficiada" en la construcció de cotxes elèctrics, segons Matías Carnero, president del comitè d’empresa de Seat i membre del consell de supervisió del grup Volkswagen. La clau, explica Carnero, és observar tota la cadena de valor que cal per fabricar un cotxe elèctric. En concret, hi ha quatre fases d’aquesta cadena que s’han d’instal·lar a Espanya, de les quals dues segur que estaran a Catalunya, i una tercera possiblement també.

Quatre parts de la cadena

Les dues parts de la cadena de valor que s’instal·laran a Catalunya són la fabricació del cotxe i el centre de desenvolupament de bateries. Respecte al primer, aquesta setmana s’ha confirmat que Volkswagen fabricarà a Martorell els cotxes elèctrics compactes del grup. Pel que fa al segon, s’inaugurarà aquest mateix dimecres.

La tercera part de la cadena de valor és la fabricació del motor elèctric. Encara no s'ha decidit on es farà, però segons Carnero "es podria fer al Prat", on Seat té una planta. Això encara trigarà uns mesos a saber-se. La cadena de valor encara té una quarta fase, la fàbrica de bateries, que és la que ja es dona per perduda.

Si Catalunya aconsegueix tenir les tres primeres parts, "això seria més del 80% de la cadena de valor" del cotxe elèctric, explica el líder sindical. Si només tingués les dues primeres, equivaldria a "més del 50%" de la cadena. "Sigui quina sigui la decisió, el més important ja ho tenim, ningú s’ha de posar nerviós", diu Carnero.

Les seves opinions són compartides per la Generalitat, on asseguren que no tenen constància de la decisió final de Volkswagen amb la planta de bateries però també insisteixen amb el missatge que "hi ha més coses" en la fabricació del cotxe elèctric.

El cotxe elèctric, clau en el futur

Seat és una de les empreses més importants de Catalunya, tant per facturació com per volum de treballadors. El trànsit del cotxe de combustió a l'elèctric, per al qual cal molta menys mà d'obra, no és una transició gens senzilla, però alhora el resultat que en surti serà cabdal per saber si la companyia podrà seguir fent de tractora a l'economia catalana. El sector viu una transformació profunda que, entre altres coses, s'ha saldat amb la marxa de Nissan de Catalunya. A l'espera de saber si algú ocupa la fàbrica d'aquesta marca nipona a la Zona Franca, Seat segueix sent la gran esperança de l'automoció a Catalunya.

stats