Comerç
Economia  /  Comerç 12/11/2022

Com et pot afectar l'aturada dels transportistes

El comerç català afronta amb calma les protestes convocades per una organització minoritària del sector

2 min
Un piquet a Barcelona durant l'aturada de transportistes el passat mes de març.

BarcelonaEl sector del comerç a Catalunya afronta amb calma l'aturada de transportistes que començarà aquest diumenge. Les patronals del sector descarten qualsevol mena de desabastiment, sobretot perquè les mobilitzacions només estan secundades per una organització minoritària i no compten amb el suport de les principals associacions de camioners.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Una aturada sempre és preocupant, però esperem poca cosa", indica Àlex Goñi, president de la sectorial de comerç de Pimec, la patronal catalana de petites i mitjanes empreses."El que demanem és que es protegeixin els essencials", afegeix, sobre possibles afectacions. Els essencials són els productes de primera necessitat, sobretot alimentació, ja que qualsevol problema en la cadena de subministrament d'aquests productes té un impacte més gran sobre els ciutadans que altres béns.

Més enllà de l'alimentació, el comerç s'acosta al punt àlgid de l'any pel que fa a vendes, que és el període que comença a finals de novembre, s'allarga pel pont de la Puríssima i Nadal, i acaba la vigília de Reis. Els primers mesos són especialment importants per a les grans empreses de sectors com la moda o l'electrònica, que aprofiten per fer descomptes pel Black Friday, la primera jornada destacada. No obstant això, fonts d'Aecoc –l'associació espanyola de grans companyies de la distribució– assenyalen que les grans companyies "ja tenen els estocs amb mesos d'antelació", per la qual cosa no esperen incidències fora de l'habitual per aquestes dates.

Entitat minoritària

Darrere de la convocatòria hi ha la Plataforma en Defensa del Transport, la mateixa organització minoritària que ja va convocar les accions dels transportistes del març passat, que a Catalunya van tenir poca incidència. Les dues grans entitats del sector, la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM) i Fenadismer, se'n mantenen de moment al marge, tot i que al març Fenadismer s'hi va acabar afegint.

Malgrat això, les protestes del març es van concentrar sobretot a Andalusia, Galícia i algun altre punt de l'Estat, on sí que es va interrompre de manera notable l'abastiment del comerç. Per això, en un comunicat conjunt, deu patronals del comerç al detall, l'hostaleria i l'alimentació van reclamar que "no es repeteixin les greus incidències i episodis violents que van afectar el bon funcionament de la cadena alimentària" la primavera passada.

Perquè una aturada d'aquestes característiques tingui un impacte elevat sobre l'abastiment del comerç català, cal que es bloquegin tres punts clau en les cadenes logístiques, segons fonts del sector. El primer és la frontera terrestre amb França, per on entren i surten els productes que es comercien amb Europa. El segon és Mercabarna, el mercat majorista més gran de Catalunya. I el tercer són els ports, especialment el de Barcelona, que té una entrada de mercaderies més gran que el de Tarragona, l'altre gran port del país. Al març els transportistes mobilitzats van causar aturades puntuals tant al port com a Mercabarna, però no van sostenir un bloqueig constant de les tres infraestructures.

stats