COMERÇ

Els comerços alimenten l’anarquia de les rebaixes

Mango i H&M ja abaixen preus; Zara i Desigual, no

Estampes d’ahir al Portal de l’Àngel. De dalt a baix, l’aparador de la sabateria Scala Dei, i cartells amb rebaixes a Benetton i H&M.
Franc Marín-camp
04/01/2015
3 min

BarcelonaLes rebaixes han arribat abans d’hora. Una realitat que es pot veure ràpidament fent un volt per les principals vies comercials de Barcelona. Les dues legalitats vigents en aquests moments a Catalunya provoquen un descontrol en l’inici de la campanya de rebaixes d’aquest hivern, que en teoria comença l’endemà de Reis. Mentre que la Generalitat especifica que comencen el dia 7, la llei espanyola deixa la porta oberta a fer rebaixes en qualsevol època de l’any. El litigi entre totes dues administracions ha dut la llei comercial catalana al Tribunal Constitucional, que la va suspendre provisionalment mentre l’analitza. Aquesta suspensió ha sigut la causa que moltes botigues de Catalunya tinguin ja ara marcats els preus en vermell als seus aparadors, emparant-se en la llei de l’Estat i sense que l’executiu català pugui fer-hi res.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Gairebé tots els grups de distribució ensenyen el cartell de rebaixes a la porta, amb descomptes que van del 40% al 70%. Però a la cursa per avançar la data no s’hi han apuntat empreses com Desigual. El grup, que manté el pols amb la Generalitat perquè vol obrir els diumenges i festius, en aquest cas s’ha mantingut fidel a la normativa catalana. Els establiments de la cadena fundada per Thomas Meyer no col·locaran el rètol de rebaixes fins dimecres, segons explicava ahir un dels dependents de la botiga que el grup té a tocar de la catedral.

Amb tot, l’escena ahir al migdia al Portal de l’Àngel -el carrer més car d’Espanya per obrir-hi una botiga- mostrava una munió de persones buscant les últimes compres de Reis entre els articles rebaixats de cadenes internacionals com H&M o Benetton. Mentre que el grup suec ofereix articles que van dels 3 als 15 euros, sense anunciar el percentatge de rebaixa, la companyia italiana anuncia obertament un descompte del 50%. La madrilenya Cortefiel, per la seva banda, també aplica rebaixes a les seves marques, com la mateixa Cortefiel, Springfield o Women’s Secret. Aquesta última, però, ofereix agressius descomptes del 70% sota el nom de promoció.

Les rebaixes dels grans grups han empès també els petits comerços a actuar igual. És el cas de la sabateria Scala Dei, també al Portal de l’Àngel, que ja té articles rebaixats als aparadors. El secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, assegura que són una “immensa minoria” les botigues que s’han avançat a l’endemà de Reis. “Les rebaixes comencen de manera clara a Catalunya el 7 de gener, que és la data que està en l’imaginari col·lectiu de la gent”, diu Fraile. Tot i l’evidència de botigues amb rebaixes als aparadors, el líder dels botiguers assegura que la majoria del petit comerç continua respectant la normativa catalana “si bé sempre hi ha promocions i descomptes interessants” en els dies previs.

No ha sigut el cas, però, de la primera companyia de moda a nivell mundial i la que té més presència als grans carrers comercials. El grup Inditex, que té cadenes com Zara, Pull&Bear o Stradivarius, encara no ofereix articles rebaixats a les botigues. El fet que el gegant gallec no hagi iniciat abans d’hora la campanya de rebaixes ha contribuït a preservar, encara que sigui una mica, el calendari tradicional. La política de la companyia, que cotitza a borsa i que aporta al PIB espanyol més diners que sectors com el pesquer o el transport aeri, és no oferir descomptes ni promocions fora de rebaixes. Tampoc El Corte Inglés, emblema de les rebaixes, ha optat per avançar-les.

Al contrari de Mango. La primera empresa catalana de moda -la segona de l’Estat- és una habitual dels descomptes i les promocions, que ofereix continuadament durant tot l’any. El seu establiment del carrer Pelai ja mostra, des de fa dies, unes rebaixes amb moltes peces a meitat de preu.

stats