Energia
Economia 15/03/2022

Som Energia renuncia a captar més clients per l'alt preu de la llum

La cooperativa reconeix que perdria diners per cada nou contracte

2 min
Torre elèctrica de la línia de molt alta tensió prop de masos, en una imatge del mes d’agost.

BarcelonaEl passat setembre la presidenta de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC), Cani Fernández, alertava del perill de fallida de petites comercialitzadores elèctriques per la pujada del preu de l'electricitat en el mercat majorista. No és el cas —el risc de fallida— de la cooperativa Som Energia. Però aquesta comercialitzadora catalana s'ha hagut d'adaptar a la nova situació amb mesures dràstiques, la més sorprenent de les quals renunciar a captar més clients.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La cooperativa va actualitzar les seves tarifes el passat febrer per adaptar-se a la nova situació del mercat. El preu del megawatt hora (MWh) per a aquest dimecres en el mercat majorista és de 263,65 euros, quan just un any enrere era de 41,06 euros. És a dir, el preu s'ha multiplicat per sis. Segons fonts de la cooperativa, els seus comptes són sanejats. Però l'alt preu de la llum ha tensat al màxim la tresoreria i les necessitats financeres. Les garanties que exigeix el mercat majorista, l'OMIE, per poder operar s'han multiplicat per set en un any, indiquen aquestes fonts. La cooperativa té uns 81.300 socis i compra un 97% de l'energia que comercialitza en el mercat majorista.

Davant les exigents necessitats financeres, Som Energia s'ha dirigit als socis per carta exposant un pla per poder aguantar un mercat a 500 euros el MWh per un període llarg de temps. Tres mesures són claus: limitar la quantitat d'energia comercialitzada, reforçar la capitalització de la cooperativa i buscar finançament aliè.

En el primer aspecte, Som Energia ja ha anunciat que no accepta nous contractes. Ho titlla de "mesura excepcional" per no augmentar el volum d'energia comercialitzada i, per tant, "no comprar una quantitat d'energia no prevista a un preu desorbitat". "Ara mateix perdríem diners per cada nou contracte que tinguéssim, a part de comportar també un augment no previst de les garanties que hem de pagar per comprar energia", indica la cooperativa en la seva carta als socis. A més, per als grans clients, es va decidir passar d'un contracte a preu fix a un contracte de facturació horària indexat al preu de mercat i als grans consumidors se'ls va demanar un dipòsit per avançat. I hi ha empreses que no van acceptar i van decidir canviar de companyia. La cooperativa ho llegeix en clau positiva perquè ha permès reduir el volum d'energia comercialitzada.

Capitalització

Quant a la capitalització s'han pres dues mesures clares. Una ampliació de capital social voluntària amb la qual s'han captat 15 milions i que té l'objectiu d'arribar als 25 milions. I l'altra, convidar els clients que no eren socis a fer-se socis de la cooperativa. Dels 7.300 contractes que no eren socis, uns 4.400 ja se n'han fet, i això suposa un augment de 300.000 euros del capital social. Finalment, la cooperativa també ha aconseguit suport financer de diverses entitats per 11 milions d'euros.

A banda de totes aquestes mesures, Som Energia n'està estudiant d'altres per intentar rebaixar encara més les tensions de tresoreria. Entre aquestes hi hauria plantejar una facturació per avançat o bé fraccionar la factura mensual per setmanes. Unes mesures que se sotmetran a informació i debat dels socis en una pròxima assemblea extraordinària que està preparant el consell rector.

stats