Energia

Guanyadors i perdedors de la frenada de l’autoconsum fotovoltaic

Mentre Holaluz i SolarProfit busquen una sortida, Eltex i Solfy disparen el seu creixement

3 min
Plaques fotovoltaiques d’una instal·lació d’autoconsum en un edifici 
de la ciutat de Barcelona.

BarcelonaEl quart trimestre del 2022 el boom de les noves instal·lacions d'autoconsum fotovoltaic va assolir els seus màxims: a Catalunya en tres mesos es van muntar quasi 13.500 noves instal·lacions. Era un negoci que anava en creixement exponencial, especialment des de l'any 2019. Per fer-nos-en una idea, l'augment de noves instal·lacions entre el quart trimestre del 2019 i el quart trimestre del 2022 va ser superior al 2.000%.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les causes del creixement eren lògiques: un negoci que naixia, un preu de la llum molt car que convertia en rendible la inversió, i moltes subvencions i ajudes de totes les administracions. Però després de tocar sostre, les instal·lacions noves van anar a la baixa durant tot el 2023. De fet, malgrat que durant el 2023 encara es van fer més instal·lacions noves que l'any anterior, entre el primer trimestre de l'any i l'últim el descens va ser del 37%.

Noves instal·lacions d’autoconsum FV
Dades trimestrals a Catalunya

La frenada ha causat un impacte en el sector. Les empreses del ram que cotitzen als diferents mercats han perdut un 60% del seu valor a la borsa des dels seus màxims. Entre les grans damnificades de la frenada hi ha dues companyies catalanes del sector: SolarProfit i Holaluz. La primera, en preconcurs, va registrar unes pèrdues de 36,7 milions el 2023, i la segona està buscant socis que li permetin superar l'envestida.

I el descens del nombre d'instal·lacions ha tingut un cost en l'ocupació. SolarProfit, que va arribar a tenir una plantilla de més de 900 persones, va presentar un primer expedient de regulació d'ocupació (ERO) i ara un altre per al 90% de la plantilla que quedava. Al novembre, Holaluz va presentar un ERO per al 27% de la plantilla; és a dir, va acomiadar 200 persones.

Per superar el sotrac, Holaluz es proposa vendre sistemes d'autoconsum més grans i, per tant, més rendibles i millorar en el negoci de les bateries, on la penetració mensual creix un 15%. La companyia vol reduir el break even (punt d'equilibri) de les 600 instal·lacions del quart trimestre del 2023 a 300 instal·lacions mensuals a finals del 2024. Aconseguir el punt d'equilibri és important per la caiguda d'aquest negoci: la companyia va fer 996 instal·lacions el primer trimestre del 2023, 467 el quart trimestre de l'any passat i 362 el primer trimestre d'enguany, cosa que representa un descens intertrimestral del 22% i una caiguda interanual del 64%.

Noves companyies

Però en mig dels problemes del sector, hi ha altres empreses que en treuen profit. També dues companyies catalanes, Solfy i Eltex, estan en creixement. La primera és un marketplace fotovoltaic que presumeix d'haver crescut un 40% el primer trimestre d'enguany. Solfy, que va tancar el 2023 amb una facturació de 3 milions d'euros, espera tancar aquest any amb unes vendes del doble, 6 milions.

La clau de l'èxit, explica el cofundador i conseller delegat Sergio Balcells, és que la companyia no entra al sector des del món industrial o immobiliari, sinó que hi aterra des d'una "àmplia experiència en l'àmbit de l'e-commerce i de les noves tecnologies". També destaca com a factor d'èxit la seva estructura de personal, que a més de la seva qualificació, és "plana i continguda". Ara, per apuntalar el creixement, l'empresa ha creat una divisió d'aerotèrmia. Solfy creu que "l'autoconsum, malgrat tot, continuarà creixent, perquè tot just només un 2,5% d'habitatges tenen instal·lacions fotovoltaiques", i el percentatge a les empreses és similar.

Un altre cas d'èxit és Eltex, la companyia de la qual és conseller delegat Charles Deknudt, un belga de només 25 anys. L'empresa acaba de traslladar la seva seu des de Barcelona a una nau de l'Hospitalet de Llobregat de 1.200 metres quadrats. Aquesta empresa ha desenvolupat més de 1.300 instal·lacions i va tancar l'any passat amb unes vendes de 7 milions d'euros, davant els 3,3 milions de l'any anterior. "A diferència del mercat, en què el seu volum de negoci ha caigut un 50%, nosaltres hem crescut i duplicat vendes", destaca Deknudt. Eltex espera arribar als 16 milions d'euros de facturació enguany i disparar-se fins als 30 milions el 2025.

Fundada el 2021, l'empresa preveu desenvolupar 1.500 instal·lacions aquest any. A més, vol fer el salt al mercat de Madrid com a primer pas en la seva expansió i créixer en el mercat d'empreses. Ara, un 80% de les seves instal·lacions són de particulars i un 20% d'empreses. Davant la crisi d'algunes companyies del sector, ha decidit ampliar el seu servei de manteniment, Eltex Care Plan, a usuaris no clients, de tal forma que els autoconsumidors d'empreses que entrin en crisi puguin continuar fent el manteniment dels seus equips.

stats