El Port de Barcelona preveu inversions públiques i privades de 1.700 milions per reduir emissions
El pla de transició energètica pretén rebaixar les emissions el 50% el 2030, el 85% el 2040 i arribar a la neutralitat d'emissions el 2050
BarcelonaUnes instal·lacions portuàries més sostenibles. És un dels objectius del pla de transició energètica presentat aquest dimarts pel Port de Barcelona. És un document derivat del quart pla estratègic d'aquest organisme, i preveu reduir prop d'un 50% les seves emissions de gasos d'efecte hivernacle el 2030 respecte de les del 2017, "l’equivalent a les emissions anuals de 240.000 cotxes". I a més pretén rebaixar-les al 85% el 2040 amb l'objectiu "d'esdevenir un port neutre en emissions el 2050". Es preveuen inversions en infraestructures d’uns 920 milions d'euros procedents de fons privats i 780 milions de fons públics.
El pla engloba totes les mesures que el Port de Barcelona desenvolupa per "descarbonitzar l’activitat portuària, garantir el subministrament d’energia sostenible, tant en l'àmbit ambiental com econòmic, i esdevenir un centre d’activitats energètiques capdavanter". En aquest document, el Port de Barcelona deixa de tractar l’energia com una mercaderia per considerar-la "un factor estratègic, clau per reforçar la competitivitat del port i del territori en un mercat global cada vegada més exigent". Alhora, afegeix, aquesta transformació "consolidarà el lideratge del Port de Barcelona tant en el sector marítim i portuari com en el conjunt de la cadena logística, impulsant la transició energètica molt més enllà del territori portuari".
Aquest full de ruta inclou un pla d’acció amb més de 150 actuacions, agrupades en quatre grans eixos: la descarbonització de l’activitat portuària; la sostenibilitat del consum energètic; la resiliència per garantir el subministrament d’energia, i la innovació per facilitar el sorgiment de nous models de negoci i l’adopció de tecnologies emergents.
Electrificació
Incorpora mesures concretes per promoure l’eficiència energètica, amb l’objectiu que l’any 2030 el 50% de l’activitat portuària estigui electrificada i el 65% de les escales de portacontenidors i creuers es connectin a sistemes OPS, que els permetin aturar els motors mentre són al port, una xifra que s’incrementarà fins al 90% el 2050.
També es posa el focus en la producció local d’energia, amb l’objectiu de tenir instal·lats 100 megawatts MWp (MWp) d’energia fotovoltaica el 2030 i explorar fórmules que permetin fer-ne una gestió estratègica. Igualment, es preveu la producció de 100.000 tones de combustibles sostenibles anuals, tant biometà com combustibles sintètics. Aquests combustibles són un element clau en la descarbonització del transport marítim, ja que la capacitat per subministrar-los permet formar part dels corredors verds marítims i atraure els vaixells més eficients i sostenibles.
“El pla de transició energètica marca la planificació portuària dels anys vinents i transformarà el nostre model energètic, ja que generarà noves àrees de negoci. Totes les actuacions que es fan i es faran al port de Barcelona es dissenyen i es pensen tenint en compte la transició energètica. La sostenibilitat ja impregna tot el negoci portuari”, ha assegurat el president de l'organisme, José Alberto Carbonell, en l’acte de presentació del document.