La fi dels peatges

El Govern adjudica per 8,4 milions el manteniment de la C-32 i la C-33 un cop alliberades de peatges

És una solució provisional fins al març vinent i exigeix a l'Estat que s'hi impliqui

3 min
Jordi Puigneró, Pere Aragonès i Laura Vilagrà dirigint-se a la reunió del consell executiu.

BarcelonaPrimer consell executiu després de la pausa d'estiu de tres setmanes. Una reunió del Govern amb diverses carpetes damunt la taula. La més candent de totes, la fi dels peatges a Catalunya que es concretarà aquesta mitjanit i que arriba sense que hi hagi un acord sobre un model clar de com es finançarà el manteniment de les vies ràpides a partir d'ara. Davant la incertesa, la Generalitat ha hagut de prendre les primeres decisions. Aquest mateix dimarts el consell executiu ha adjudicat el manteniment dels trams de la C-32 i la C-33 un cop alliberats els peatges, per un import de 8,4 milions d'euros fins al març vinent. Tot plegat, una solució provisional mentre es resol la qüestió clau: quin serà el model de manteniment a partir d'ara?

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El Govern parteix de la base que els peatges han marxat per no tornar més, perquè considera que és una fórmula amb la qual els catalans han sortit perjudicats. Així ho ha expressat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja: "Els catalans han pagat durant massa temps per circular per Catalunya. [La fi dels peatges] No és cap regal, els catalans han pagat des de la primera pesseta". L'origen del problema que detecta la Generalitat és el "maltractament sistemàtic en matèria d'infraestructures" que ha patit tradicionalment Catalunya.

Sobre el futur, poques concrecions. En els últims anys la Generalitat havia defensat instaurar un sistema de vinyeta –pagar una tarifa plana que permetés circular per totes les vies d’alta capacitat–, però ara avisa que no només pot ser una qüestió que s'implanti a Catalunya. El Govern tem ara que aquesta vinyeta sigui un sistema que al final "només obligui els catalans a pagar mentre a l'Estat s'hi continua circulant gratuïtament". Plaja ha expressat que el manteniment dels més de 400 quilòmetres de vies ràpides a Catalunya que quedaran alliberades de peatges "hauria d'anar a càrrec de l'Estat", però ara mateix no té cap garantia de com acabarà la qüestió. L'objectiu és que el nou sistema "no es converteixi en un greuge per als catalans", ha dit la portaveu, assumint que en aquest qüestió també tocarà "entendre's amb el govern espanyol".

Pel que fa als 8,4 milions d'euros que li costarà a la Generalitat el manteniment de la C-32 i la C-33 fins al mes de març vinent, la tasca correspondrà a la unió temporal d'empreses que s'ha constituït per a l'vinentesa i que formen Sorigué Acsa Conservación de Infraestructuras, Comsa i Innovia Coptalia. El contracte té una durada des de l'1 d’agost del 2021 fins al 28 de febrer del 2022. A partir d'aquí, ningú pot garantir com avançarà la qüestió.

Nou curs polític

Al marge dels peatges, aquest dimarts ha començat un nou curs polític per al Govern, el primer que farà complet l'executiu de Pere Aragonès, que tot just ara ha complert 100 dies. Plaja ha tret pit que els primers mesos del nou govern han servit per recuperar "plenament" el funcionament de les institucions de Catalunya després de l'interinatge que es va obrir amb la inhabilitació del president Quim Torra. Un dels reptes de l'executiu serà mantenir una cohesió raonable entre els dos socis que el formen, ERC i JxCat. Per fomentar el bon ambient, el Govern celebrarà aquest dissabte unes jornades de treball amb presència de tots els consellers i els secretaris generals dels departaments, com va publicar dilluns l'ARA. La trobada serà al Centre de Cultura i Natura de la Vall d'en Bas amb l'objectiu "d'enfocar el curs polític" i que "cada departament comparteixi amb la resta les prioritats de cada conselleria". Unes convivències sui generis per fomentar una cohesió que, els últims anys, ha fallat en nombrosos moments.

stats