Turisme

Els hotelers de Barcelona donen l'estiu per perdut

El sector confia en el turisme de congressos de la tardor com a fórmula per salvar els mobles

2 min
Imatge d'arxiu d'un hotel de Barcelona durant la pandèmia.

BarcelonaEl palpable increment de turisme estranger als carrers de Barcelona no ha millorat la situació dels hotelers de la ciutat. Des del Gremi d'Hotels asseguren que si fos un estiu normal hi hauria unes 60.000 persones dormint cada dia en hotels barcelonins i que de moment encara no s'arriba a les 15.000. "Fa tres mesos eren unes 5.000, per tant, sí que hi ha més turisme i és normal que es vegi moviment", explica Manel Casals, director general de l'entitat. Això no vol dir, però, que es puguin tirar coets.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Sempre hem dit que donem l'estiu per perdut: sabíem que tindríem un mal estiu, evidentment millor que el de l'any passat, cosa que no és difícil, però les previsions eren dolentes i segueixen sent-ho", sintetitza aquest portaveu del sector.

És cert que grans cadenes com Meliá, Barceló o RIU ja han obert tots els seus establiments, però això no altera de manera important, sembla, les taxes d'obertura i ocupació de la capital catalana: el Gremi d'Hotels de Barcelona calcula que encara estan tancats més de la meitat dels hotels, i que en els que hi ha oberts la mitjana d'ocupació se situa entre el 40% i el 45%.

Això s'explica, en bona part, perquè els hotels de Barcelona viuen dels viatgers de llarga distància i dels hostes que visiten la ciutat per convencions, congressos o reunions de feina. Per bé que repunta el nombre d'estrangers que arriben a la capital catalana, la majoria continuen sent europeus, i l'activitat de congressos és pràcticament inexistent a l'estiu.

És per això que els hotelers miren cap a la tardor com a possible taula de salvament. Per a ells, explica el director del Gremi d'Hotels, "l'estiu és una època correcta, però no és una època alta: ho són el maig i el juny i sobretot el setembre i l'octubre", explica Casals. "No farem una temporada per guanyar diners, però hauríem de començar a salvar els mobles, perquè si no passarem un hivern molt dolent", anticipa.

De fet, una de les grans pors d'aquesta entitat és que si durant la tardor no es recupera l'activitat turística a millor ritme del que ho ha fet fins ara, aquesta situació sigui la que faci que moltes empreses no superin l'hivern.

Els inversors miren cap als hotels

És precisament per això que els inversors s'han llançat cap als hotels. La consultora immobiliària Laborde Marcet assegura que el segment hoteler viu, en aquest sentit, el seu "agost" particular. La crisi del covid, explica Gerard Marcet, soci fundador de la firma, "ha portat a una situació de tensió financera límit al sector per la dràstica caiguda del turisme, i ha dut alguns propietaris a assolir acords a preus una mica més competitius".

Amb tot, el que els indiquen les seves dades és que els preus no han caigut de manera gaire notable: l'impacte negatiu de la crisi econòmica, diuen, ha quedat compensat per l'augment de la demanda per comprar hotels.

Aquesta consultora afirma que l'actiu més buscat és un hotel de mínim 80 habitacions, amb un preu d'entre 200.000 i 600.000 euros per habitació. És a dir, que el preu total del perfil d'hotel més buscat oscil·laria entre els 15 i els 50 milions d'euros.

stats