Turisme

Els Estats Units perden pistonada entre els turistes catalans per l'efecte Trump

Les agències de viatges de l'Estat preveuen tornar a facturar més aquest Nadal

Turistes passejant pel parc Dumbo, al barri de Brooklyn de Nova York.
3 min

BarcelonaAmb totes les pel·lícules de Nadal que s'han ambientat a Nova York, la ciutat estatunidenca era una de les grans escollides per passar-hi les últimes vacances de l'any. Però no hi ha cap trama de ficció que aguanti les últimes decisions polítiques de Donald Trump per continuar seduint el turista català.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així ho han detectat les agències de viatges, que han vist com Nova York passava d'ocupar una de les primeres places en el rànquing de destinacions nadalenques a caure fins a la setena posició. "Els Estats Units han perdut protagonisme com a destí", ha valorat el president de l'Associació Corporativa d'Agències de Viatges Especialitzades (Acave), Jordi Martí.

El primer senyal d'alerta va venir aquest estiu, quan la patronal ja va notar que s'havia produït un "clar descens" de reserves cap als Estats Units. Hi va incidir la impopularitat del dirigent republicà, però també la por del que podia passar als controls fronterers, sense oblidar les traves que posa l'administració estatunidenca a aquells que han visitat destins populars com Cuba o altres de més remots com l'Iran.

Una tendència que es manté passada la temporada d'estiu i no hi ha previsions que millori de cara a l'any que ve. "Segueix tot exactament igual. La piulada matinera no et deixa estar tranquil i no sembla que res hagi de canviar", insisteix Martí.

Això sí, de moment, Acave assenyala que el context geopolític no està afectant les arribades de turistes estatunidencs cap aquí, tot i que alguns indicadors diguin el contrari. "Ens estem obstinant a trobar decreixements, però la veritat és que no s'està produint", remarca el president de l'associació. Aquesta és una de les grans preocupacions del sector turístic, especialment el barceloní, on els viatgers estatunidencs són els que gasten més i tenen un pes molt important en una indústria com la dels creuers. A tot Espanya, els Estats Units continuen sent un dels països emissors de turistes més importants, en la tercera posició a les vacances de Nadal, només per darrere de clars mercats com França.

Altres destins

La caiguda en desgràcia dels Estats Units ha fet que agafin força altres destins entre els turistes locals per Nadal i Cap d'Any, amb els mercats nadalencs de qualsevol ciutat europea trepitjant fort, especialment els d'Alsàcia, Bèlgica i Alemanya. Un altre clàssic que aquest any es consolida amb les connexions que acaba d'estrenar Norwegian des del Prat és la visita al Pare Noel a Lapònia, tot i que no és una opció apta per a totes les butxaques. I cada cop sumen més adeptes les escapades per veure aurores boreals, a la mateixa Lapònia o a Islàndia, com també a un destí més desconegut com Groenlàndia.

Així mateix, els països asiàtics han pres el relleu dels Estats Units des d'aquest estiu. Aquí han registrat una clara pujada destins com la Xina, Tailàndia o el Japó, tot i que en aquest últim el rebuig al turisme massiu comença a estendre's socialment.

Més viatges

Amb aquest tancament d'any, més de la meitat de les agències de viatges espanyoles preveuen un creixement d'entre el 5% i el 15% dels viatges contractats en comparació amb l'any passat. Una millora que es manté si només es miren les reserves per Nadal i Cap d'Any, unes vacances que encara no s'apropen a la facturació que suposa la Setmana Santa, però que donen alegries al sector per rematar l'exercici.

El que també ha millorat enguany és la rendibilitat del sector; concretament, per a un 75% de les agències de tot l'Estat, independentment dels preus, que no només es mantenen alts sinó que continuen creixent. No s'espera que baixin perquè la demanda no minora, malgrat veure com algunes destinacions es converteixen en prohibitives.

stats