Automoció

El macrocentre de FP de l'automoció de Martorell tindrà gestor en un mes

Eurecat, UPC i la consultora internacional MSX International Techservices són els finalistes per quedar-se l'adjudicació

3 min
Imatge del centre de FP d’automoció de Martorell.

BarcelonaPosar en funcionament el macrocentre de formació professional de l'automoció de Martorell es va convertir en una prioritat d'aquesta legislatura per a la conselleria d'Empresa i Treball. I sembla que, per fi, es pot convertir en una realitat i d'aquí un mes se sabrà a qui s'adjudica la gestió. Segons ha pogut saber l'ARA, a la recta final hi han arribat tres finalistes: la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el centre tecnològic Eurecat, i la consultora internacional del sector MSX International Techservices.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'octubre del 2021 es va procedir, per mitjà del portal de contractació del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) del departament que lidera Roger Torrent, a publicar l’oferta de licitació per a la gestió del centre de formació de Martorell a través del procediment establert per la normativa de contractació. 

Cinc candidats van presentar la seva proposta d'interès per aconseguir la gestió del centre. A banda de la UPC, Eurecat i MSX, també van presentar candidatura dues empreses més: Esquemes Informàtics, amb seu a Igualada i que es dedica a la formació professional, l’assessoria tècnica en informàtica i telecomunicacions i la formació empresarial; i Disseny Educatiu, de Sabadell, que s'enfoca en l’educació secundària general, la tècnica i professional i la postsecundària.

El novembre passat es va obrir el termini de presentació d'ofertes, que va finalitzar aquest dimarts. Després de la finalització del període per fer les ofertes, la UPC, Eurecat i MSX han presentat les seves propostes formals, amb la memòria dels projectes i la memòria econòmica. Aquests tres han quedat com els candidats que opten a la gestió del centre, mentre que els altres dos n'han quedat fora. A partir d'ara, i en un termini d’un mes, les ofertes seran objecte d’anàlisi i valoració per la mesa de contractació per determinar l’opció guanyadora d'acord amb els requisits dels plecs publicats.

Amb aquest concurs es pretén posar fi a un llarg periple de gairebé set anys des que es va inaugurar aquest centre, que havia de ser una autèntica universitat de l'automoció, on rebrien formació els futurs i actuals treballadors d'un sector que està en plena transformació per la irrupció de l'electromobilitat i el cotxe connectat. Hi va haver un primer concurs el 2019 que va quedar desert. L’actual conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va voler provar-ho de nou. L’1 d’octubre, a través del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), va publicar l’anunci de la licitació per a la concessió de la gestió i explotació del centre durant 15 anys, prorrogables a deu anys més.

Universitat de l’automòbil

Els plecs del concurs estableixen que el centre haurà d’impartir la formació professional inicial, la formació professional per a l’ocupació i la formació programada per les empreses destinada al sector de l’automoció. “Ha de ser una autèntica universitat del sector de l’automoció”, indiquen fonts del departament.

A més d’aquest objectiu central, però, en el centre es desenvoluparan altres activitats com la promoció de relacions de cooperació i intercanvi amb altres centres nacionals i internacionals de formació, el desenvolupament i prestació de serveis d’orientació professional i inserció laboral, la promoció de la innovació tecnològica i la recerca lligada a la formació, la realització d’activitats per a la sostenibilitat i preservació mediambiental, i la mateixa explotació de les instal·lacions del centre. Per a Empresa, el centre és clau per consolidar la competitivitat del sector de l’automoció i les seves companyies.

Des de fa anys, tant els sindicats com les empreses d'aquesta indústria denuncien que el macrocentre, situat prop de la planta de Seat a Martorell, està infrautilitzat. Els anys de paràlisi van fer que grups del sector i, fins i tot, el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC) demanessin que el projecte depengués de les empreses en lloc de l'administració. Però, finalment, el Govern va decidir licitar la gestió per convertir aquestes instal·lacions educatives en la "punta de llança" de la transformació del sector i un espai "al servei" de la indústria per fomentar-ne la transició, en paraules del mateix conseller Torrent.

stats