El govern espanyol llança el pla ICEX per fer front als aranzels i allunya les ajudes directes

El ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, assegura que no s'aprecia un "impacte significatiu" de les noves tarifes de Trump

Carlos Cuerpo
2 min

BarcelonaEl ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, ha dit aquest dilluns que, per ara, no s'aprecia un "impacte significatiu" dels nous aranzels imposats pel president dels Estats Units, Donald Trump, motiu pel qual descarta, de moment, la possibilitat que l'Estat aprovi mesures d'ajudes directes a les empreses. "Ara mateix no estem veient encara a les grans dades agregades cap element d'impacte significatiu", ha assenyalat el titular d'Economia a la roda de premsa posterior a la conferència sectorial de seguiment davant la situació aranzelària amb les comunitats autònomes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, les xifres són positives. Les dades de comerç exterior per al mes de març, conegudes aquest dilluns, reflecteixen un increment de les exportacions del 8,5% interanual. "Quan ens comparem amb les altres grans economies europees, tenim una millor xifra relativa", ha indicat Cuerpo.

En aquest sentit, aquest dilluns el ministre ha anunciat la posada en marxa del pla ICEX d'Alt Impacte en Competitivitat, pensat per ajudar empreses exportadores espanyoles a afrontar el conflicte aranzelari i impulsar-ne la competitivitat. No és un pla d'ajudes directes, sinó que l'objectiu del govern espanyol és ajudar les empreses a resistir el cop i buscar mercats alternatius on exportar, "a través d'accions d'informació divulgatives i sobretot d'assessorament personalitzat i individualitzat", ha explicat el ministre.

D'acord amb una enquesta que ha fet el mateix ICEX –empresa pública que té com a missió promoure la internacionalització de les empreses espanyoles i la promoció de la inversió estrangera–, una de les principals preocupacions de les empreses espanyoles exportadores és intentar trobar mercats alternatius al nord-americà. Així, l'executiu ha decidit donar impuls a aquest pla, que inclou mesures d'assessorament personalitzades i periòdiques a unes 500 empreses, que representen el 77% del total de les exportacions espanyoles als Estats Units.

Mesures i accions

Les mesures immediates se centraran a oferir informació i intel·ligència comercial. En aquesta primera fase, el ministeri d'Economia, Comerç i Empresa, a través de l'ICEX, posarà en marxa un pla d'atenció personalitzada dirigit a les 500 empreses espanyoles amb més volum d'exportacions als Estats Units. Cada companyia rebrà un seguiment periòdic i un assessorament a mida. A més, se'ls oferirà informació sobre diversificació de mercats, aprofitant acords comercials existents (Mercosur, Mèxic), la proximitat cultural i lingüística i el potencial del mercat únic europeu.

A mitjà termini, el pla inclou l'impuls de la imatge d'Espanya a l'exterior mitjançant una campanya de posicionament internacional en mercats clau promoguda conjuntament amb altres organismes públics. Es posarà en marxa el programa Marca i Innovació, que formarà cada any més de 250 consellers delegats, fonamentalment de pimes, en estratègies de diferenciació corporativa.

A més, es posaran en marxa tres programes adreçats al creixement de les empreses: un per fomentar la innovació oberta en 200 empreses de mida intermèdies cada any, un altre perquè 700 pimes obtinguin un ràting oficial i assessorament en la gestió d'intangibles, i un tercer per accelerar el creixement de 200 start-ups mitjançant mentories. Alhora, es donarà un servei personalitzat de reforç de les cadenes de valor i s'activarà un nou programa d'ICEX Invest in Spain, per connectar 100 inversors estrangers amb pimes espanyoles que impulsi la inserció de les pimes espanyoles a les cadenes de valor globals com a proveïdors estratègics, aprofitant la posició de l'Estat.

stats