Mor Marian Puig, l'home que va convertir en multinacional el líder català de la cosmètica

Va se impulsor de múltiples iniciatives com l'Institut de l'Empresa Familiar

3 min
Mariano Puig el 2019 a l'Iese, quan va rebre el premi Reino de España.

Marian Puig Planas, expresident de Puig, ha mort a Barcelona als 93 anys d'edat. L'empresari va ser membre de la segona generació de la nissaga familiar que ha convertit el seu cognom en un líder mundial de la cosmètica, la perfumeria i la moda. Marian Puig, juntament amb el seu germà Antonio —que va morir el 2018 als 94 anys— va ser el principal impulsor de la internacionalització de l'empresa familiar. També va ser president d'Exea Empresarial, la societat patrimonial de la família, que reuneix les seves participacions a Puig, Flamagas, Isdin, Uriage i Apivita. Durant la seva carrera va mantenir la discreció habitual de l'empresa, però alhora la va saber projectar i va participar en iniciatives com l'Institut de l'Empresa Familia (IEF), que ara presideix Marc Puig, fill de Marian i també actual president de Puig.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En la seva última gran aparició pública, a l'Iese, Marian Puig destacava la filosofia de gestió empresarial que va aprendre a casa seva. “El meu pare em va ensenyar que la vida era aprendre a fer, fer, ensenyar a fer, fer fer i deixar fer”, va destacar.

La seva personalitat no es pot entendre sense remuntar-ser al seu pare, Antonio Puig Castelló, el fundador de la companyia, que va fabricar Milady, el primer pintallavis a Espanya, i va viure el seu primer èxit amb l'aigua de Lavanda. Casat amb Júlia Planas, Antoni Puig Castelló va tenir quatre fills que a partir dels anys cinquanta es van anar fent càrrec de l'empresa. Mentre Antoni i Marian duien el pes de la perfumeria, José María Puig es va encarregar de la distribució. Per la seva banda, Enrique Puig Planas (Barcelona, 1939-2008) s'abocaria a les relacions institucionals, sent també fundador de la Copa del Rei de Vela —la que se celebra cada any a Mallorca— i president del Saló Nàutic de Barcelona i el Reial Club Nàutic.

El cas de Puig és el d'una empresa familiar que ha sabut trencar el tòpic que apunta que la tercera generació acaba amb el negoci. La companyia ha sabut transitar en el relleu generacional fins al punt que el seu cas ha estat estudiat a la prestigiosa Universitat de Harvard, i la companyia és ara una autèntica multinacional familiar que el 2019 —últim exercici abans de la pandèmia— va facturar 2.000 milions d'euros.

Marian Puig va ser cabdal en la consolidació de l'empresa. De fet, no va dubtar en presentar-se com "l'home fort del grup", del que amb 30 anys ja era director executiu. Enginyer químic, va formar part de la segona promoció de la prestigiosa escola de negocis Iese. El seu pare va estudiar a Anglaterra, un fet que va pesar després en la seva estratègia d'internacionalització de l'empresa i en l'educació dels seus fills. Marian també va viatjar per Europa, i va anar a Ginebra (Suïssa) a aprendre el negoci de la cosmètica.

Va ser una estada a l'estranger que va obrir mires. En ple franquisme, Puig va mostrar la seva vocació internacional amb l'obertura, el 1962, de la primera filial a l'estranger. Poc més tard va fer la seva entada al mercat francès, el 1968, amb un contracte amb Paco Rabanne. Una marca que per a Puig va ser clau, com reconeixia el propi Marian Puig, perquè no els lligava a Espanya, cosa que en aquell moment hagués sigut perjudicial. Després arribarien altres marques com Carolina Herrera, Antonio Banderas o Nina Ricci, que van apuntalar el creixement d'una empresa que ja s'havia empassat els seus principals rivals en la lliga nacional, com Myrurgia o Gal.

Marian Puig era proper al monarca emèrit Joan Carles I, alhora es va fer omnipresent en moltes iniciatives de la societat civil. Impulsor de l'Institut de l'Empresa Familiar i del seu homònim europeu, European Family Business, també va formar part del patronat de la Fundació Pro Reial Academia Espanyola, la Fundació MACBA, el patronat de a Fundació Princesa d'Astúries, la Fundació Esade i Sport Cultura Barcelona.

Premi i apropament a Manuel Valls

Els llavors prínceps Felip i Letícia van inaugurar la nova seu de Puig a la plaça Europa de l'Hospitalet de Llobregat poc abans de pujar al tron. Després, Marian Puig va rebre del ja rei Felip el premi Reino d'España, atorgat pels cercles d’empresaris de Madrid i el País Basc i el Cercle d’Economia de Barcelona. Un premi que li va ser concedir el 2017 —en ple procés—, però que no va voler anar a buscar a Madrid i no va recollir físicament fins el 2019 en un acte celebrat a l'Iese, aprofitant l'estada a Barcelona de Felip de Borbó per inaugurar el Mobile World Congress.

La discreció típica dels empresaris catalans sempre ha acompanyat als Puig, especialment en l'aspecte polític, al marge de la seva relació amb la monarquia. Dues excepcions. Antonio Puig Planas va ser soci fundador d'Omnium Cultural. I Marian Puig va assistir en la campanya electoral de les municipals del 2019 al míting central de Manuel Valls.

stats