Un jutjat diu que els descansos dels conductors d'autobús de TMB són il·legals
La sentència conclou que els empleats tenen dret a un mínim de 48 hores setmanals ininterrompudes de repòs
BarcelonaEl jutjat social número 14 de Barcelona ha donat la raó a la CGT en una demanda pels descansos dels treballadors de TMB. El sindicat va denunciar fa gairebé dos anys el model de torns de l'empresa pública de transport de la capital catalana, ja que considerava que era "il·legal, inhumà i perillós per a la salut laboral". Finalment, aquest tribunal ha sentenciat que tots els treballadors dels set col·lectius afectats per la causa (conductors, agents d'informació, personal de tallers i de magatzem, entre d'altres) tenen dret a un descans setmanal mínim de 48 hores ininterrompudes. Segons la resolució, a la qual ha tingut accés l'ARA, aquest còmput és el resultat de 36 hores de descans setmanal i 12 hores de descans diari no encavalcat; o bé de 84 hores de descans en 14 dies. La sentència –que és del juny del 2024, però ha transcendit ara– també insisteix en el descans diari de 12 hores entre jornades laborals.
Per part del sindicat, denuncien que tot i les diferents propostes que han presentat al llarg dels últims anys, la situació continua igual per al personal de conducció, mentre que altres col·lectius ja han pogut adoptar calendaris de descansos diferents. D'acord amb les acusacions de la CGT, el sistema actual pot ser "especialment dur en períodes de màxima demanda com l’estiu", ja que hi ha treballadors que "només disposen de quatre dies de descans en tot el mes, una situació excepcionalment lesiva que es produeix per l’acumulació de caps de setmana treballats i per un model de torns que no respecta els descansos mínims". El sindicat assegura que aquesta sobrecàrrega no només vulnera la llei, sinó que és "un risc directe per a la seguretat viària i per a la salut física i mental del personal de conducció". “Cap servei públic pot funcionar amb persones exhaustes”, adverteixen des de l'organització.
La CGT també demanava una indemnització de danys i perjudicis per les hores en què aquests descansos no s’haguessin respectat, però finalment el jutge l'ha denegat perquè no s'ha acreditat quin dany concret ha patit cada treballador i considera que l'empresa simplement va aplicar el conveni signat amb els representants de la plantilla. Per tant, els empleats afectats no rebran cap compensació econòmica per les hores de descans vulnerades, ja que ells mateixos van escollir aquest model.
A l'espera del TSJC
La sentència implica que el sistema actual que fa servir TMB per distribuir la jornada dels seus empleats no és legal perquè no respecta l'Estatut dels Treballadors. A la pràctica, doncs, implica que l'empresa haurà de renegociar aquests models per tal que garanteixin 48 hores reals de descans ininterromput a la setmana i es blindi el descans diari de 12 hores entre jornades. La CGT va guanyar aquest cas en primera instància, però TMB ha recorregut contra la sentència, i ara serà el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) qui hi digui la seva.
Fonts de TMB remarquen a l'ARA que la sentència no és ferma perquè van presentar recurs i el TSJC encara no s’ha pronunciat. A més, asseguren que el descans de 12 hores entre jornada i jornada "ja s’està complint" i que la resta de mesures "s’estan negociant des de fa mesos". "S’han posat diferents mesures sobre la taula, les negociacions estan molt avançades i continuaran en el marc de la negociació del nou conveni de bus que s’acaba d’iniciar", afegeixen des de l'empresa pública de transport.