Laboral

Sindicats i patronals alerten que l'habitatge és el "forat negre" de l'economia catalana

El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya alerta de la caiguda d'ofertes de feina del SOC

Un habitatge en venda a Barcelona.
3 min

BarcelonaAhir era el president de la Generalitat, Salvador Illa, qui avisava que l'habitatge podia convertir-se en un "llast" per al creixement econòmic de Catalunya, i aquest dimarts són els sindicats majoritaris i les patronals –a través del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC)– els que han comparat aquesta crisi amb un "forat negre" per a l'economia del país. L'organisme consultiu de la Generalitat ha presentat la seva memòria socioeconòmica i laboral corresponent al 2024, en la qual fa un èmfasi especial sobre aquesta problemàtica. El seu president, Ciriaco Hidalgo, que es va estrenar en el càrrec l'abril passat, ha insistit que si aquesta manca d'habitatge "té impacte sobre el benestar de les famílies, també en té sobre l'economia".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El document recull les principals estadístiques sobre aquest àmbit –i molts altres– a escala catalana i inclou 148 recomanacions per al Govern, com ara fer habitatge de protecció social amb "un model d'urbanisme de més densitat, i amb un model de concessions a canvi de la garantia de cobrar lloguer". D'altra banda, el CTESC valora la voluntat de l'executiu català de construir 50.000 habitatges públics fins al 2030, però considera que això ha de ser complementari amb l'objectiu d'arribar al 9% del parc. Pel que fa a les ajudes al lloguer per als joves, insta a complementar aquest suport amb polítiques específiques de promoció d'habitatge assequible per a aquest col·lectiu, especialment en els entorns urbans.

L'informe, fruit del consens entre els agents socials, remarca que l'any passat el PIB català va créixer un 3,6%; i Hidalgo també ha recordat que es va batre el rècord d'afiliacions a la Seguretat Social, un indicador que segueix a l'alça aquest 2025. "Feia molt de temps que no donàvem unes dades com aquestes", ha defensat el conseller d'Empresa, Miquel Sàmper, que ha participat en la presentació.

Malgrat les notícies positives per al mercat de treball, el CTESC també ha fet un toc d'atenció a la Generalitat: el nombre de llocs de treball gestionats pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC) es va reduir en un 10,2% respecte a l'any anterior, "apuntant que persisteixen dificultats per captar vacants en el mercat de treball". Així doncs, l'organisme ha recomanat augmentar el volum de vacants i empreses que fan servir aquestes oficines per trobar treballadors. "Una eina indispensable seria la publicació obligatòria de vacants", que ja preveu la llei espanyola d'ocupació. Davant d'aquesta reclamació, el secretari de Treball del Govern, Paco Ramos, ha recordat que el SOC es troba enmig d'un "procés de transformació" i que s'està treballant perquè sigui "un referent" per a la captació de talent de les empreses.

Finançament i execució pressupostària

El CTESC també ha assegurat que en el moment actual és "més necessari que mai" que Catalunya rebi "un finançament just, singular i sense mirada curta". "Ho hem de dir de forma molt clara i reiterada", ha remarcat Hidalgo. En aquest sentit, el president d'aquest òrgan consultiu ha reivindicat que el nivell d'execució pressupostària en les infraestructures de l'Estat és “denunciable” i ha recordat que el 2023 l'executiu espanyol només va invertir el 48,8% del que estava previst al Principat, la quarta dada més baixa dels últims 20 anys. "Arriba a nivells de crítica pública i també té uns impactes claríssims en el desenvolupament del país", ha afegit.

Encara més, Hidalgo ha recomanat que, si aquesta ineficiència no es corregeix, es traspassin "els recursos i la responsabilitat" a la Generalitat. Concretament, el CTESC ha apuntat que aquest dèficit d'inversió en les infraestructures ferroviàries ha provocat una "afectació molt greu a la competitivitat", ja que, per exemple, el 2023 les tones de mercaderies transportades per aquest mitjà van caure en un 18,7%.

stats