Empreses
Economia Mercats 15/06/2023

Ferrovial deixa de ser espanyola amb un avís sobre Catalunya

La constructora, que admet "l'impacte negatiu" de la fusió sobre la marca, passa a ser neerlandesa aquest divendres

4 min
El president de Ferrovial, Rafael del Pino (a la dreta), i el conseller delegat, Ignacio Madridejos, dijous passat a la junta d’accionistes.

MADRIDA les 00:00 hores d'aquesta nit Ferrovial ja s'haurà independitzat d'Espanya. La constructora que dirigeix Rafael Del Pino fa el pas definitiu en el seu polèmic trasllat de seu d'Espanya als Països Baixos: des d'aquest divendres la matriu deixarà de ser espanyola i passa a ser oficialment una empresa neerlandesa. Alhora, començarà a cotitzar a la borsa d'Amsterdam a 28,92 euros l'acció (cal tenir en compte que les accions de Ferrovial continuaran cotitzant a la borsa espanyola).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La companyia ho va comunicar aquest dilluns a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Després d'obtenir l'aval de la majoria dels accionistes, la constructora va tirar endavant el que suposa un gir històric per a una empresa que va néixer fa més de 70 anys a Espanya: la fusió inversa entre Ferrovial SA (matriu de la constructora a Espanya) i la filial neerlandesa Ferrovial International SE.

L'últim pas per fer-ho efectiu l'ha donat aquest dijous al migdia, quan ha registrat un fullet d'admissió de les seves accions al supervisor borsari neerlandès. En aquest document, publicat també a la CNMV, Ferrovial desglossa tot el procés de fusió, cosa que inclou advertir dels riscos del moviment. Entre aquests, l'empresa que presideix Del Pino reconeix que la fusió "podria tenir un impacte negatiu sobre la seva imatge corporativa a Espanya cosa que, al mateix temps, podria tenir un efecte material advers en la posició del grup [empresarial] i en el preu de la cotització de les seves accions, del seu negoci, situació financera, resultats d'operacions i perspectives", adverteix la companyia als accionistes.

A més, Ferrovial recorda que les "Autoritats Fiscals espanyoles [l'Agència Tributària] podrien considerar que la fusió queda fora de la protecció del règim especial de neutralitat fiscal, cosa que podria tenir un efecte material advers sobre el negoci, la situació financera i els resultats de les operacions del grup empresarial", es desprèn del document consultat per l'ARA.

Com ha explicat l'ARA, l'empresa s'ha acollit al règim especial de fusions. Això li permet no haver de tributar pels guanys extraordinaris (plusvàlues) obtinguts per la fusió, però quan més endavant faci la declaració de tancament de l'impost de societats a Espanya, l'Agència Tributària comprovarà d'ofici els arguments econòmics que ha exposat la companyia per dur a terme el trasllat. Si els arguments no són vàlids a ulls de l'Agència Tributària, podria haver-hi una sanció a la companyia.

La companyia ha aprofitat la publicació del fullet per fer una anàlisi davant els accionistes de quina és la situació econòmica d'Espanya i les conclusions no són precisament optimistes. Ferrovial sosté que les previsions "apunten a un estancament del creixement econòmic" a Espanya. També adverteix que "l'economia espanyola pot veure's afectada per un augment de la incertesa política (inclús qualsevol recrudescència de les tensions polítiques i socials a Catalunya)", afirma la constructora i afegeix que aquest escenari "podria donar lloc a la volatilitat dels mercats de capitals o afectar negativament les condicions de finançament d'Espanya", es desprèn del document enviat al regulador neerlandès i consultat per l'ARA.

D'Amsterdam als Estats Units

Per arribar fins aquí, però, l'empresa ha hagut d'aconseguir l'aprovació per part de l'Euronext Listing Board (un índex europeu que aglutina les borses de París, Amsterdam i Brussel·les) per poder cotitzar a l'Euronext Amsterdam (borsa d'Amsterdam). Aquest dijous se li ha entregat l'escriptura de fusió neerlandesa, després ha publicat el fullet i un dia després, per tant, demà divendres dia 16, es farà efectiva la seva integració i la cotització a tots dos mercats, l'espanyol i el neerlandès.

Després d'aquest moviment, però, Ferrovial encarà haurà d'assolir el gran al·licient que va portar Del Pino a prendre aquesta decisió i que li va costar, fins i tot, un enfrontament públic amb el govern de Pedro Sánchez: fer el salt a la borsa dels Estats Units. Fonts de la companyia expliquen que esperen poder culminar el procés abans que acabi l'any, sense detallar el moment precís.

"Quina mala consellera és la cobdícia, de vegades", va expressar el ministre de la Seguretat Social, José Luis Escrivá, en el seu moment. El govern espanyol sempre ha mantingut que Ferrovial buscava un estalvi en el pagament de l'impost de societats aprofitant la laxitud d'un país que és considerat un paradís fiscal intern a la UE.

L'empresa defensa que la doble cotització a través d'accions ordinàries als Estats Units i Amsterdam és l'objectiu final. Ferrovial manté que des d'Espanya l'operació no es pot fer, per bé que la CNMV no hi ha detectat cap inconvenient tot i que reconeix que és un camí "inexplorat".

És cert que a Espanya no hi ha precedents d'un moviment així i Ferrovial defensa que el mercat borsari neerlandès és un millor trampolí per la seva connexió amb la borsa dels Estats Units, connexió que no té amb Espanya. La constructora es va defensar argumentant que tindria més estabilitat jurídica i millors condicions per atraure finançament.

Canvi sense oposició

Cada acció de l'antiga matriu de Ferrovial tindrà dret a una nova acció de l'empresa que en resulti de la fusió. El valor nominal de les noves accions serà de 0,01 euros. La constructora, per ara, no només ha obtingut el vistiplau dels organismes corresponents, sinó que la junta d'accionistes va ser un camí de roses per a Del Pino, que aquest divendres es llevarà com a propietari d'una empresa neerlandesa.

stats