Moda

Eufòria i desencant en l'aterratge de Shein a Barcelona

La cadena de moda online xinesa, que val més que Inditex i H&M juntes, inaugura una botiga temporal al Portal de l'Àngel

3 min

BarcelonaLa Cayetana i la seva mare, la Susana, fan cua des de dos quarts de sis del matí. No esperen l'estrella de l'última sèrie de Netflix ni el seu grup de música preferit. Fa hores que aguanten dretes en una filera de desenes de persones al Portal de l'Àngel perquè la seva botiga online de capçalera estrena per fi una rèplica física. Hi serà durant els pròxims deu dies. Shein, el gegant xinès de la moda ràpida, ha aterrat aquest dijous a Barcelona amb un establiment efímer que estarà obert fins al 10 de juliol i que ha generat expectatives després de les imatges de col·lapse quan la marca va replicar la mateixa estratègia fa unes setmanes a Madrid.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Haurem arribat a fer comandes d'entre 100 i escaig o 200 euros", admet la Susana, que ha sacrificat algunes hores de son perquè la seva filla volia viure l"'experiència" de la inauguració. Com a recompensa per estar entre els primers de la cua, unes treballadores –l'empresa ha demanat expressament a la plantilla que no parlin amb els mitjans– els reparteixen unes bosses de marxandatge amb una goma pel cabell, unes arracades, un mocador i un antifaç per dormir. La mitjana d'edat d'aquests clients tan fidels és més aviat baixa, però puja gràcies als pares i els avis que els han acompanyat a aprofitar els descomptes exclusius que promet la firma als que s'acostin a la botiga.

Cues a la botiga efímera de Shein al Portal de l'Àngel.

#Sheinhaul, #shein_haul, #sheintryonhaul, #shienhaul, #sheinhaulsummer, #sheinhaulplussize... Qualsevol d'aquests hashtags, en múltiples combinacions de paraules i fins i tot amb alguna errata fruit de les presses, dona com a resposta milers de milions de vídeos que circulen cada dia a Tiktok i que tenen el catàleg de Shein com a protagonista absolut. Exemple: una noia jove obre davant la càmera del mòbil un paquet de grans dimensions del qual comencen a sortir una infinitat de peces de roba que s'emprova i mostra als seus seguidors.

Sense consumir aquest tipus de continguts virals (la mateixa empresa també paga a influencers o els regala roba a canvi que els produeixin), l'Elena no hauria sabut que Shein obria un local a peu de carrer a Barcelona. "M'agrada moltíssim, ara ho compro tot allà. T'ho pot dir ell", respon assenyalant l'Àlex, la seva parella, que també ha vingut a les sis del matí a esperar quatre hores fins que han obert. "Cada setmana fa una comanda del que sigui", diu ell.

Model entre el món físic i l'online

Lluny de la bogeria que es va viure a l'estrena madrilenya de Shein, els primers clients entren tranquils i ordenats, mentre dues dependentes els posen al coll un collar de flors de plàstic. L'interior està decorat amb colors pastel, motius estiuencs i uns petits tarongers (també de plàstic). Hi sona una llista de reggaeton i hi ha un racó per fer fotos per a Instagram i gravar tiktoks equipat amb un anell de llum.

La novetat és que, per primera vegada, els consumidors poden tocar la roba que compraran a Shein abans de pagar. El que molts d'ells no sabien, però, és que no se la podran endur. La firma ha ideat un sistema pel qual es poden emprovar les peces i encarregar-les al moment a través de la seva aplicació, però caldrà esperar encara uns dies perquè la comanda arribi a casa. Si volen un 10% extra de descompte hauran de pagar a través de Klarna, la plataforma sueca de pagaments que acaba d'acomiadar el 10% de la plantilla.

"S'ha decebut una mica. A més, no hi ha gaires coses de la seva talla", lamenta la Susana, després de passejar una estona pel local amb la Cayetana. L'Elena també respon amb un aire de decepció, quan ja fa un quart d'hora que tafaneja entre vestits i faldilles: "Si ho arribo a saber, no matino tant".

Rere el fenomen Shein també hi ha debats incòmodes, com l'impacte ambiental de l'hiperconsumisme i les condicions laborals als tallers de confecció de països del sud global, una xacra que persegueix moltes altres marques de moda ràpida. A la María José, l'Amaranta i l'Ainara, de 15 i 16 anys, aquesta reflexió els ha arribat a través de la Mònica, una de les seves professores a l'institut. "Ens recomana que comprem a les botigues i que no ens cal tanta roba, però... no li hem fet gaire cas", reconeixen entre riures.

Els preus assequibles de Shein, on una samarreta pot costar menys de tres euros, evidencien un component de classe social que tampoc s'escapa als seus compradors. "Sabem que la qualitat és baixa, però si ens dura un parell de temporades ja és alguna cosa... En aquests moments en què tot puja de preu, hem d'anar cap a allò més econòmic", assegura la Jennifer, que espera trobar algun banyador per a l'estiu.

stats