Moda
Economia  /  Moda 15/09/2022

El fundador de Patagonia dona l'empresa a la lluita contra l'emergència climàtica

Yvon Chouinard regala les accions a un fideïcomís i a una ONG que gestionaran els guanys de la marca

David Gelles / The New York Times
4 min
Una botiga de Patagonia a Nova York.

Nova YorkMig segle després de fundar Patagonia, la marca de roba per a activitats a l'aire lliure, Yvon Chouinard, l'excèntric escalador que es va convertir en multimilionari tot i la seva visió poc convencional sobre el capitalisme, ha regalat la seva empresa. En lloc de vendre la companyia o treure-la a borsa, l'empresari, juntament amb la seva dona i els seus dos fills, han transferit la propietat de Patagonia, valorada en uns 3.000 milions de dòlars, a un fideïcomís i a una organització sense ànim de lucre. Les dues societats es van crear per preservar la independència de l'empresa i garantir que tots els seus guanys (uns 100 milions de dòlars a l'any) s'utilitzin per combatre l'emergència climàtica.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta decisió inusual arriba en un moment d'escrutini creixent als multimilionaris i a les empreses, just quan les companyies fan servir una retòrica sobre convertir el món en un lloc millor que sovint es veu eclipsada per les seves contribucions als mateixos problemes que diuen que volen resoldre. La renúncia de Chouinard a la fortuna familiar és coherent amb el seu menyspreu recurrent a les normes comercials i el seu amor pel medi ambient. “Esperem que això influeixi en una nova forma de capitalisme que no acabi amb uns quants rics i un munt de pobres –ha assegurat Chouinard, de 83 anys, en una entrevista–. Donarem el màxim de diners a les persones que estan treballant activament per salvar aquest planeta”.

Patagonia continuarà operant com una empresa privada amb seu a Ventura (Califòrnia), venent jaquetes, barrets i pantalons d'esquí per un valor de més de 1.000 milions de dòlars anuals. Però els Chouinard, que controlaven la firma fins al mes passat, ja no en són propietaris. El fideïcomís, que serà supervisat per membres de la família i els seus assessors més propers, té com a objectiu garantir que Patagonia compleixi el seu compromís de ser una empresa socialment responsable i regalar els seus guanys.

Al regalar la major part dels seus béns, els Chouinard –Yvon; la seva dona, Malinda, i els seus dos fills, Fletcher i Claire, tots dos de 40 anys– s'han erigit en una de les famílies més caritatives dels Estats Units. Patagonia ja ha donat 50 milions de dòlars a Holdfast Collective i espera contribuir-hi amb 100 milions més aquest any, fet que converteix la nova entitat en un actor important en la filantropia climàtica. “No sabia què fer amb l'empresa, perquè mai no vaig voler una empresa”, insisteix Yvon Chouinard des de casa seva a Jackson (Wyoming). “No volia ser un home de negocis. Ara ja em puc morir demà i la companyia continuarà fent el que és correcte durant els pròxims 50 anys, i no cal que hi sigui present”.

L'escalador convertit en empresari

Quan era un escalador pioner a la vall de Yosemite (Califòrnia), durant la dècada de 1960, Chouinard vivia al seu cotxe i menjava llaunes de menjar per a gats que comprava per cinc centaus. Fins i tot avui fa servir roba vella i esparracada, condueix un Subaru atrotinat i divideix el seu temps entre diverses cases modestes a Ventura i Jackson. No té ordinador ni telèfon mòbil. Chouinard va fundar Patagonia el 1973, una empresa que reflectia les seves prioritats idealistes, així com les de la seva dona. Va ser una de les primeres companyies a implementar mesures pioneres, des de l'ús de cotó orgànic fins a la cura dels fills dels empleats al lloc de treball. Fins i tot va fer una crida als consumidors perquè no adquirissin els seus productes amb un anunci al New York Times durant el Black Friday que deia: “No compris aquesta jaqueta”.

El fundador de la marca de roba Patagonia, Yvon Chouinard.

Durant dècades, l'empresa ha regalat l'1% de les seves vendes principalment a activistes ambientals de base. En els darrers anys, Patagonia s'ha tornat més políticament activa, i fins i tot va arribar a demandar el govern de Donald Trump en un intent per protegir el Monument Nacional Bears Ears. No obstant això, a mesura que els ingressos es disparaven, el patrimoni net de Chouinard va continuar augmentant, fet que va crear una situació incòmoda per a un home que avorreix la riquesa excessiva. "Era a la llista de multimilionaris de la revista Forbes, i això realment em va molestar", diu.

Alguns experts adverteixen que sense la família Chouinard, l'empresa i les entitats podrien perdre el focus. "El que fa que el capitalisme sigui tan reeixit és que hi ha motivacions per tenir èxit, –assegura Ted Clark, director executiu del Centre d'Empreses Familiars de la Universitat Northeastern–. Si s'eliminen tots els incentius financers, la família no tindrà gens d'interès pel negoci”. Per als Chouinard la seva decisió resol la pregunta de què passarà amb l'empresa després que el seu fundador se n'hagi anat, ja que han assegurat que els guanys es destinin a protegir el planeta. “Sento un gran alleugeriment per haver posat la meva vida en ordre”, ha dit el fundador de Patagonia.

© Copyright The New York Times

stats