Economia 20/09/2015

Porsche vol frenar els cotxes elèctrics Tesla

Les marques de luxe europees planten cara a la competència que ve dels EUA

E.f.
2 min
El Porsche Mission E, un prototip de cotxe elèctric, s’ha presentat aquesta setmana al Saló de Frankfurt.

FrankfurtLa competència al segment del vehicle elèctric està a punt de pujar uns quants nivells d’intensitat. I no només perquè, tal com prediuen els experts del sector automobilístic, la demanda de mobilitat elèctrica eclosionarà a finals d’aquesta dècada, sinó també perquè els moviments dels grans fabricants ja comencen a donar pistes que ningú renunciarà a aquesta batalla de futur que ja s’ensuma en el segment dels cotxes de luxe, on el preu no és un problema per al comprador.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Porsche ha dut una proposta revolucionària al Saló de l’Automòbil de Frankfurt que se celebra aquests dies a la ciutat alemanya: el Mission E, el seu primer esportiu de luxe impulsat per energia elèctrica. Potser és la proposta més trencadora (perquè fins ara la marca s’havia mantingut molt fidel al tro característic del seus motors), però no ha sigut l’única. També Audi ha aprofitat la cita per mostrar el seu prototip E-tron Quattro, el seu primer cotxe concebut per ser 100% elèctric, ja que fins ara havia optat per versionar models ja existents en motors de combustible tradicional. En tots dos casos, es tracta de models que no arribaran al mercat fins al 2018, però que són tota una declaració d’intencions del que ha de venir al món de l’automòbil verd.

Al davant, aquestes marques de luxe tenen un competidor que els porta avantatge i que no ve d’aquesta indústria perquè ha nascut amb ADN elèctric: el fabricant nord-americà d’esportius d’alta gamma Tesla. En el seu cas, Frankfurt ha sigut l’escenari on ha presentat un nou model que, aquest sí, arribarà al mercat a finals d’aquest mes i que és el primer totterreny urbà (SUV) elèctric de la marca. Els fabricants de cotxes, que veuen Tesla com un intrús al seu territori, miraran de desactivar-la quan arribin al mercat els seus models, però alguns experts prediuen que llavors el mercat també serà més gran i hi haurà més oportunitats de vendes per a tothom. “És una aposta clara i irreversible de tota una indústria”, defensa l’expert en el sector automobilístic de la consultora KPMG Francisco Roger.

Una estratègia fiscal

La incorporació de vehicles elèctrics en les gammes de més luxe vol dir que entre els conductors de més poder adquisitiu hi ha una “creixent consciència” per les emissions zero, sosté Roger. Però també hi juga a favor una estratègia de les marques que consisteix a sumar vehicles que compensin altres models més contaminants perquè, globalment, les seves gammes de models compleixin amb una legislació mediambiental cada cop menys permissiva amb les emissions de CO. La legislació, a partir del 2020, s’endurirà a Europa i això explica que els fabricants s’estiguin posant les piles.

El cost dels elèctrics segueix sent un dels principals handicaps per al gruix dels potencials clients, però l’expert de KPMG augura que creixeran els incentius per ajudar a fer que proliferin. El que ja passa a Noruega, on el 30% de les matriculacions són de cotxes verds -mentre a Europa no arriben ni al 3% i a Espanya estan al 0,5%-, deixarà de ser un “cas únic” en pocs anys, segons les previsions de Roger.

stats