Medi ambient
Economia 22/02/2022

El port de Barcelona invertirà 110 milions d’euros en l’electrificació dels molls

La mesura permetrà evitar l'emissió d'un 25% del CO₂ i l'òxid de nitrogen de l'activitat portuària

Ara
2 min
Terminal de contenidors del port de Barcelona.

BarcelonaEl port de Barcelona invertirà 110 milions d'euros en el seu projecte Nexigen per descarbonitzar l'activitat portuària i millorar la qualitat de l'aire. Del total, 90 milions es destinaran a connectar els vaixells atracats a la xarxa elèctrica general amb energia neta amb certificació d'origen 100% renovable, i els 20 milions restants serviran per desplegar la xarxa que inclou la subestació del port.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'objectiu és que el 2030 el port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d'atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa. Així ho ha anunciat aquest dimarts al matí en roda de premsa el president de Port de Barcelona, Damià Calvet, que ha detallat que la mesura permetrà l'estalvi de l'emissió de 66.000 tones de CO₂ (un 38% menys) i de 1.234 tones d'òxid de nitrogen a l'atmosfera durant l'estada dels vaixells al port. Sobre el total, suposarà reduir el 25% del conjunt de les tones de CO₂ i òxid de nitrogen.

Calvet també ha subratllat que el pla d'electrificació dels molls serà un procés d'una "enorme complexitat" i requerirà, per exemple, estendre 240 quilòmetres de cable i 20,5 quilòmetres de canalitzacions fins a les terminals, incloent-hi trams submarins.

Segons ha explicat la cap de transició energètica de Port de Barcelona, Ana Arévalo, les primeres proves pilot es faran a la terminal BEST a partir de finals del 2023 o principis del 2024, primer amb vaixells més petits i després amb altres de més grans a les terminals on atraquen els ferris, on s'esperen més de 300 escales setmanals.

La licitació del pla pilot es va fer el mes passat i permetrà disposar del coneixement necessari en l'àmbit tècnic, jurídic i econòmic. A més, el març del 2021, Red Eléctrica va confirmar la construcció d'una subestació a la Ronda Litoral, que el port de Barcelona veu "clau" per al projecte Nexigen. Es tracta d'una subestació de 220 kV que estarà situada molt a prop del moll Príncep d'Espanya i que subministrarà energia en mitjana tensió.

Pel que fa al finançament del projecte, Calvet ha assegurat que es desenvoluparà amb fons propis, tot i que el port de Barcelona també estarà pendent de les convocatòries dels fons europeus per acollir-s'hi en cas que sigui possible.

stats