Puigneró acusa l'Estat de no haver tingut mai un "interès real" per ampliar el Prat

El vicepresident de la Generalitat compareix al Parlament sense presentar alternatives per reactivar la negociació

3 min
El vicepresident del Govern i conseller de Territori, Jordi Puigneró, durant la intervenció al Parlament.

BarcelonaMés de dos mesos després de segellar amb Aena i el govern espanyol un acord per ampliar el Prat que ha quedat en suspens, el vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori i Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, ha comparegut al Parlament aquest dimecres per explicar a petició pròpia la situació actual i el futur d'aquest projecte ara aturat. "Ni jo ni ningú del Govern ha parlat mai de trinxar la Ricarda, ben al contrari", ha reblat d'entrada davant els diputats de la resta de partits polítics. Puigneró s'ha mostrat decidit a "desmuntar la propaganda amb dades" i convèncer que és possible fer compatible el respecte al medi ambient amb el creixement econòmic enmig d'una emergència climàtica.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El vicepresident del Govern ha recordat que el pacte del 2 d'agost a Madrid va rebre el suport "públic i explícit" del president, Pere Aragonès. Tot i així, la filtració del pla d'inversions del DORA va provocar que aquest últim publiqués un missatge a Twitter demanant una rectificació del document. Puigneró ha admès que aquell text incorporava algun "detall estalviable", com la menció a ampliar la pista "cap a l'est", és a dir, en direcció a l'estany de la Ricarda. No obstant, considera que la posició de la Generalitat va quedar blindada durant les convivències del Govern a la Vall d'en Bas, quan es va marcar l'afectació sobre la llacuna com a línia vermella. "En una setmana, el PSOE es va carregar un projecte de 1.700 milions d'euros. Quina és l'excusa? Un tuit? Quina és aquesta rigorositat després de dos mesos de reunions?", s'ha preguntat el dirigent de Junts.

En aquest sentit, Puigneró ha acusat el govern espanyol de no haver tingut mai un "interès real" per tirar endavant l'ampliació del Prat. "Entre uns i altres han aconseguit el que volien els negacionistes aeroportuaris, que tinguem un aeroport regional i amb més vols low cost de caràcter turístic", ha lamentat. En aquest sentit ha assegurat que ell s'hi ha "deixat la pell" intentant mediar per arribar a un acord i que el Govern no ha "aparcat" la inversió. "Com diria aquell, us felicito, fills", ha dit dirigint-se a la resta d'actors polítics.

Traspàs de la gestió dels aeroports

En la seva intervenció, Puigneró ha tornat a demanar el traspàs de la gestió dels aeroports catalans, que actualment està en mans d'Aena. De fet, ha assegurat que si Catalunya fos un estat independent el Prat ja seria un hub intercontinental i que la Generalitat hauria pogut assumir la inversió de 1.700 milions d'euros amb només una setmana del que deixa d'ingressar pel dèficit fiscal amb l'Estat. "Catalunya no pot seguir ni un minut més depenent en matèria d'infraestructures d'un govern que sovint va contra els nostres interessos. Només cal veure Rodalies", ha afirmat. Puigneró també ha insistit que "l'aeroport verd" que voldria per al Prat només serà possible si es gestiona des de Catalunya.

Després que La Vanguardia publiqués que el Govern treballava en alternatives per reactivar l'ampliació (com ara allargar la pista per les dues bandes sense arribar a tocar l'estany de la Ricarda, però afectant el Remolar), Puigneró no ha parlat en cap moment sobre propostes concretes. El vicepresident ha emplaçat els actors implicats a intentar reprendre les negociacions en el marc del pla director, en què s'haurien de concretar solucions tècniques que tinguin un "mínim" impacte en la natura. "No hi ha encara els espais per fer possible aquest consens, però no hi serà mai al 100% perquè hi ha posicions de partida que ho fan molt difícil", ha admès.

stats